Hoe krijg je écht iets veranderd in je organisatie? Vijf adviezen

Hoe krijg je écht iets veranderd in je organisatie? Vijf adviezen

In veel organisaties is het moeilijk om echte veranderingen tot stand te brengen. Wij vroegen lezers om hun adviezen op dit gebied.

In september interviewden wij Margreet Oostenbrink over haar nieuwe boek Verborgen verbanden, waarin zij beschrijft waarom organisaties zo moeilijk te veranderen zijn, en wat je eraan kunt doen.

Management Support gaf vijf exemplaren van het boek weg, en vroeg deelnemers aan de prijsvraag om hun advies. Hoe pakken zij het aan als zij een verschil willen maken in hun bedrijf?

De redactie vindt de volgende tips het delen waard.

Herken het patroon

"Eén keer is toeval, twee keer is opletten, drie keer is een patroon. Als je een patroon herkent, benoemd dat dan, zodat je iets aan de oorzaak kunt doen."

Verken de systemen

"Vraag eens aan iemand: ‘Wat zou X daarover zeggen?’ Of: ‘Als afdeling A dat doet, wat gaat afdeling B dan doen?’ Daarmee kun je de systemen verkennen en op dat niveau veranderingen doorvoeren."

Lees dit boek

"Ik raad het boek Stop van Marije van den Berg aan. Het leest erg makkelijk weg, in één ruk uit. Het blijkt vooral in complexe organisaties een goed middel om de processen eens met andere ogen te bekijken. De schrijver geeft handvatten om te onderzoeken waarmee je kunt stoppen, in plaats van alleen maar méér en méér. We gaan het inzetten bij de Hogeschool van Amsterdam!"

Vier de overwinningen

"Probeer niet ineens heel grote stappen te maken. Hak de weg naar jouw doel in stukjes en benoem en vier onderweg de overwinningen."

Daag elkaar uit

"In onze organisatie zijn we gegroeid en hebben we veranderingen kunnen doorvoeren omdat we steeds werden uitgedaagd. Door elkaar, maar vooral door onze teamleider. We hebben geleerd om elkaar op zaken te attenderen en zijn daardoor uitgegroeid tot een mooi en professioneel team van managementassistenten!"

Lees ook het interview met Margreet Oostenbrink: ‘Als besluitvorming heel snel gaat, moeten er alarmbellen afgaan’

Vijf tips om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken

Vijf tips om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken

Seksueel overschrijdend gedrag bespreekbaar maken op de werkvloer kan ongemakkelijk zijn. Misschien heb je wat aan deze adviezen van experts.

Ongewenst gedrag op het werk neemt licht toe

Ongewenst gedrag op het werk neemt licht toe

Ondanks overheidscampagnes lijkt ongewenst gedrag op de werkvloer niet af te nemen. Hoe komt dat?

Vraag naar personal assistants neemt toe ondanks AI

Vraag naar personal assistants neemt toe ondanks AI

Ondanks de opmars van kunstmatige intelligentie blijft de vraag bij bedrijven naar personal assistants groot.

Top 5: de must reads van oktober volgens je vakgenoten

Top 5: de must reads van oktober volgens je vakgenoten

Dit is de top 5 van must reads van afgelopen maand; over schermapneu, ChatGPT en Copilot.

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Amerikaanse presidenten zijn al decennialang voorbeelden voor leiders in het bedrijfsleven. Maar ook assistants kunnen wat van de inwoners van 1600 Pennsylvania Avenue leren.

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Als introvert moet je leren om je plek op te eisen. Op jouw manier. "Een belangrijke oefening is het inbreken in vergaderingen", zegt trainer en psycholoog Gerda Bos.

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Het inwerkproces, de 'onboarding', is doorslaggevend voor het succes van nieuwe collega's, maar ook het gehele secretariaat.

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer een probleem? Niet als je iedere medewerker primair als mens ziet, met of zonder autisme. En ieder van hen vraagt wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Die aanpak maakt veel verschil.