Daar horen natuurlijk ook bepaalde competenties en vaardigheden bij. Wat moet je allemaal kunnen om een onmisbare schakel te zijn en te blijven binnen jouw organisatie? Dit zijn de belangrijkste competenties van een supportprofessional, nu én in de toekomst.
Kerncompetenties van supportprofessional
Ongeacht de veranderingen die we in ons werkveld doormaken, blijft het belangrijk dat je als supportprofessional over een aantal kerncompetenties beschikt. Als supportprofessional werk je intensief samen met je manager: je faciliteert en je adviseert. Je bent communicatief vaardig en hebt gevoel voor verhoudingen. Ook ben je iemand met brede organisatiekennis en krachtig persoonlijk leiderschap. Uiteraard doe je dit alles met een servicegerichte en dienstverlenende houding.
De manier waarop je organiseert, ondersteunt, communiceert en je klanten bereikt, verandert natuurlijk wel. Bij die ontwikkelingen komen een hoop specifieke taken en rollen kijken, waarin andere competenties een belangrijke rol spelen. We zetten drie van deze competenties op een rijtje.
1. Projectmanagement
In organisaties wordt steeds meer projectmatig gewerkt, dus je zult in de toekomst (vaker) projecten ondersteunen. Misschien ga je ook zelf wel projecten managen. Als supportprofessional ben jij vaak de verbindende schakel tussen de verschillende collega’s of teams die moeten samenwerken. Het succesvol begeleiden of ondersteunen van projecten valt of staat met jouw organisatorisch vermogen, of dit nu een digitaliseringsproject is binnen je organisatie of bijvoorbeeld het organiseren van een event op locatie.
Het effectief organiseren van projecten of evenementen vereist van jou niet alleen sterke planningsvaardigheden, zoals efficiënt timemanagement en actuele kennis van moderne projectmanagementtools. Ook het vermogen om jouw plannen en ideeën effectief te communiceren met collega’s blijft belangrijk. Je moet openstaan voor de feedback en perspectieven van anderen, want je kunt een project alleen samen tot een succes brengen als er voldoende draagvlak voor is.
2. Digitale skills
De technologieën die moeten helpen om ons werk sneller en efficiënter te kunnen doen, volgen elkaar razendsnel op. Nu artificial intelligence niet meer weg te denken is van de werkvloer, is het ook aan jou om hier je weg in te vinden, zodat je de vruchten ervan kunt plukken. Verder schieten apps die ons helpen plannen, organiseren en op afstand communiceren als wortels uit de grond. Een moderne supportprofessional werkt daarom constant aan haar digitale vaardigheden en blijft op de hoogte van veranderingen in het vak.
Die nieuwe tools en apps nemen repetitief werk voor je uit handen en maken het makkelijker om bijvoorbeeld te notuleren bij vergaderingen of je werk vanuit thuis te doen. Digitale tools voor supportprofessionals zijn efficiënt, maar creëren ook een afstand in de communicatie naar anderen. Juist voor de supportprofessional is een mooie rol weggelegd om te verbinden en het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen.
3. Persoonlijk leiderschap
De moderne supportprofessional is meer dan alleen een ondersteuner van anderen. Je maakt het verschil daarom niet met kennis of vaardigheden alleen. Je onderscheidt jezelf van anderen door je houding, hoe je jezelf positioneert, hoe je overkomt en waar je voor staat. Kijk goed naar je eigen talenten, ambities en drijfveren: waarom doe je wat je doet, waar ben je goed in en wat wil je bereiken? Als je je bewust bent van persoonlijk leiderschap en groeistappen in maakt, dan maak je juist dáár het verschil mee.
Blijf flexibel
Waar het in de kern op neerkomt, is dat het heel belangrijk is om mee te bewegen met de veranderingen. Stel je flexibel op, bekijk veranderingen met een open mind en blijf je ontwikkelen. Juist in een stroomversnelling betekent stilstand achteruitgang. Investeer tijdig in jouw vaardigheden: overleg met je manager in welke aandachtsgebieden jij wilt investeren en vraag of hier tijd en budget voor vrijgemaakt kan worden.
Dit artikel wordt gesponsord doorSchoevers Opleidingen.