“Ga maar eens googelen”, zegt marketingmanager Anne de Waal van Next Venue. “Je ziet door de bomen het bos niet meer. En hoe werkt dat? Je gaat van een longlist naar een shortlist en vervolgens bezoek je locaties. Maar welke? En hoeveel? Het is erg complex.”
Daarom biedt Next Venue de helpende hand. “Wij hebben vijftien inspirerende locaties voor zowel online, hybride als fysieke bijeenkomsten in ons portfolio. Van het Centraal Ketelhuis, een van de industriële parels van Nederland en De Rijtuigenloods, de plek waar je de 100 jaar spoorhistorie voelt, tot de Mauritskazerne, een monumentale kazerne in het hart van Nederland.”
Die laatste locatie heeft een zogenoemde tasting kitchen. “Wat wordt de insteek van het event? Is eten en drinken een belangrijk thema? Dan is de Mauritskazerne ideaal. Van buiten heeft het rijksmonument nog zijn originele historische looks, van binnen is de kazerne getransformeerd tot een plek die een en al food ademt”, glundert De Waal.
Aansluiten bij visie
De insteek van het event is een van de aspecten die van belang zijn bij de keuze van de locatie. “Maar de plek moet ook aansluiten bij de visie van het bedrijf ”, weet De Waal. “Neem duurzaamheid, dat is voor veel bedrijven tegenwoordig een speerpunt. De eventlocatie moet daarop ook inspelen, of moet daarop aansluiten. Maar je kan het ook koppelen aan de branche waarin een bedrijf actief is. Zit men in de infra, dan is De Rijtuigenloods perfect passend. Met een grote plenaire ruimte en zestien verschillende subzalen is daar alle ruimte aanwezig voor een congres, beurs of feest. Maar betreft het een beperkt gezelschap, dan zijn andere locaties geschikter.”
De Waal wil er maar mee zeggen dat groepsgrootte belangrijk
is bij de juiste keuze, net als de aard van het event. “Gaat men alleen vergaderen of moet er daaromheen ook iets worden georganiseerd? Dat laatste is steeds vaker een vraag. De vergadering moet een belevenis zijn met ook activiteiten.”
Het budget
Een ander aandachtspunt bij het organiseren van een event is vaak het budget. “Via onze website kunnen boekers heel makkelijk een offerte samenstellen, ze zien meteen de prijzen. Heel transparant, en dat heeft voordelen. Voor de boekers én voor ons”, vertelt De Waal enthousiast.
De boekers weten via de site van Next Venue namelijk meteen of een locatie passend is, en of er ruimte overblijft binnen het budget is voor extraatjes als een leuke activiteit. “En wij krijgen hele gerichte aanvragen waarmee we aan de slag kunnen. Op die manier creëren we als Next Venue, samen met de boeker, ontmoetingen die er echt toe doen in een van onze inspirerende omgevingen.”
Dit artikel is gesponsord door Next Venue