Wat mag je wel en niet zeggen op het werk? 'Wees niet te vriendelijk'

Wat mag je wel en niet zeggen op het werk? 'Wees niet te vriendelijk'

Op het Management Support Event verzorgt Nieke Groot een interactief intermezzo over de waarde van je woordkeuze in een zakelijke omgeving. "Ik doe een vocabulaireboekje open."

Taal kan een gruwelijke ergernis zijn op kantoor. Wat kun je wel en niet zeggen? Hoe zeg je nee? Wat doe je als een vergaderaar oeverloos doorpraat en de voorzitter niet ingrijpt? Nieke Groot is spreker, trainer en consultant en zij gaat hierover in gesprek met de zaal op 8 november. Een combinatie van stand up comedy en praktisch advies over dat grijze gebied tussen assertief op je strepen staan en er eigenlijk iets van willen zeggen, maar niet flauw willen zijn…

Doe niet zo flauw

We kennen het allemaal: telkens worden onze grenzen nét overtreden. Niet enorm ver (dan grijpen we zelf wel in), maar elke keer weer net een heel klein stukje. Net niet ver genoeg om er wat van te zeggen, want dat vinden we flauw. Of we zijn bang om overtrokken te reageren en de opmerking te krijgen dat we zeker ongesteld moeten worden. Maar die grens wordt wel overtreden. 

Nieke geeft een voorbeeld: “Mijn kinderen zeggen weleens: mam, jij spaart weer karmapunten. Dat klopt, ik wil graag goed doen. Zo laat ik vaak iemand vóór in de rij bij de kassa als diegene veel minder boodschappen heeft dan ik. Dat doe ik graag en uit mezelf. Maar één keer kwam er een seniore dame op me af die tegen me zei: ‘U vindt het zeker niet erg als ik even voorga?’ Toen stonden meteen mijn nekharen overeind.

Natuurlijk vind ik het niet erg, maar ik vind het wel erg dat iemand klakkeloos die aanname doet. Dat ze over mijn grens gaan. Daar heb ik toen wat van gezegd. ‘Ik vind het niet erg, maar ik vind het wel brutaal. U ontneemt me het recht om uit mezelf aardig te doen.’”

Moeite met nee zeggen? Haal jezelf uit je taalgebruik

Nieke hoort vaak in trainingen dat nee zeggen lastig is. “Dan zeggen de deelnemers: ‘Dat kan ik niet, dat gaat tegen mijn natuur in.’ Nou, dan zeg ik: haal jezelf er dan uit! Wat dacht je van deze voorbeelden?

‘Het zit er niet in.’
‘Het gaat ’m niet worden.’
‘Je weet dat ik graag iets voor je doe, maar het wordt ’m niet dit keer.’

“Doordat je geen ‘ik’ zegt, haal je de druk eraf. Het helpt echt.”

Hakken in het zand

“Managementondersteuners zijn communicatiedeskundigen pur sang, ze hebben met veel mensen te maken. Ze zijn alert op hoe ze iets zeggen. Je hebt een uitzonderlijke positie, wees je ervan bewust.”

Nieke waarschuwt voor té behulpzaam en té vriendelijk zijn. “Dat kan gaan vreten aan je als je merkt dat je wordt beknot of ronduit tegengewerkt. Managementondersteuners denken graag mee en helpen graag. Maar zodra er misbruik van hen wordt gemaakt, dan gaan ze in het vervolg met de hakken in het zand. Dat heb ik vaak gezien, dan hoor ik: ‘Als ik dat zeg, word ik afgesnauwd.’ Dan worden ze kopschuw.”

Op je strepen staan

Het gaat erom dat je in alle gevallen tijdig bijstuurt en je grenzen aangeeft, wil Nieke maar zeggen. Niet roeptoeteren of je juist stilletjes opvreten, maar op je strepen staan zonder dat het lijkt dat je op je strepen staat. Je kunt met taal spelen. Iets vriendelijker zeggen of juist met meer effect en harder. Daar kun je mee spelen. Een persoonlijk vocabulaireboekje helpt daarbij. Daarin staan een aantal zinnen, vragen, uitspraken die je kunt gebruiken in situaties waarbij je jouw grenzen subtiel wilt verdedigen. In meetings bijvoorbeeld.

Nieke Groot
Nieke Groot

“Ben ik de enige die…?”

Ken je dat? Je zit in een meeting en daar steekt manager X van wal. Als díé eenmaal praat, is-ie niet te stoppen; dan rollen de ogen van de andere collega’s al. O, die weer! Hoe ga je daarmee om als de voorzitter niets doet? Ook daar heeft Nieke iets op.

“Vraag aan je gezelschap: ‘Ben ik de enige die de draad kwijt is?’ Of zeg: ‘Sorry, ben ik de enige die dit even niet snapt?’ Dan betrek je het even wel op jezelf, je maakt het persoonlijk. Heel vaak vallen je collega’s je dan bij. Sterker nog, mensen halen vaak opgelucht adem. Niemand wil dom lijken en dan vertonen we maar al te vaak kuddegedrag, we conformeren ons aan de groepsdruk. Maar als je dit doet, zul je ook horen: hèhè, eindelijk iemand die zegt waar het op staat.”

Kom naar het Management Support Event

Op het Event zal Nieke een vocabulaireboekje opendoen, met handige zinnen om te gebruiken in het dagelijkse taalgebruik op kantoor, ook in de mail. “Ik noem dit Het Oranje Boekje, daarmee voorkom je dat er stoom uit je oren komt.”

Stel jouw persoonlijke Event-programma samen en meld je aan!

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

Vijf tips om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken

Vijf tips om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken

Seksueel overschrijdend gedrag bespreekbaar maken op de werkvloer kan ongemakkelijk zijn. Misschien heb je wat aan deze adviezen van experts.

5 tips om de mentale veerkracht te trainen

5 tips om de mentale veerkracht te trainen

Er worden steeds meer en hogere eisen gesteld aan medewerkers. Daar is mentale veerkracht voor nodig. Bedrijfsartsen en GZ-psychologen geven 5 tips.

Een streepje of een ander leesteken?

Een streepje of een ander leesteken?

Hoe ga je om met afkortingen en samenstellingen? Taalcoach Judith Winterkamp geeft advies.

Top 5: de must reads van oktober volgens je vakgenoten

Top 5: de must reads van oktober volgens je vakgenoten

Dit is de top 5 van must reads van afgelopen maand; over schermapneu, ChatGPT en Copilot.

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Amerikaanse presidenten zijn al decennialang voorbeelden voor leiders in het bedrijfsleven. Maar ook assistants kunnen wat van de inwoners van 1600 Pennsylvania Avenue leren.

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Het inwerkproces, de 'onboarding', is doorslaggevend voor het succes van nieuwe collega's, maar ook het gehele secretariaat.

Zo verkoop je jezelf in een elevator pitch

Zo verkoop je jezelf in een elevator pitch

Hoe verkoop je jezelf kort en duidelijk aan anderen? Hieronder lees je hoe je een elevator pitch doet.

Waarom toch die extra 's' of 'ë'?

Waarom toch die extra 's' of 'ë'?

Dit zijn lezersvragen van ondersteuners die worstelen met de schrijfwijze van bepaalde woorden en zinnen. Taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.