- Zet een lage(re) stem op om meer indruk te maken, kies juist voor een hoge(re) stem als je informatie wilt.
- Mensen vinden het moeilijk om twee keer achter elkaar ‘nee’ te zeggen, daarvan kun je gebruikmaken. Vraag bijvoorbeeld: “Kun je dit morgen af hebben?” Als het antwoord nee is, vraag je of het dan misschien overmorgen kan. De ander is dan meer geneigd om ja te zeggen dan wanneer je dit direct had gevraagd.
- Wil je mensen meenemen in jouw oplossing, beschrijf dan niet het probleem in de huidige situatie, maar vertel waar je naartoe wilt en wat het obstakel is om daar te komen. Dus niet: “Je hebt nu een stoel die jou rugpijn geeft.” Maar: “Als je deze stoel koopt, voelt je rug als herboren.”
Op 8 november is Pacelle van Goethem keynotespreker op het Management Support Event. Lees ons interview met haar alvast in het nieuwe Management Support Magazine (wist je dat je het abonnement twee maanden gratis kunt uitproberen?)