Wat is de Bullet Journal Methode en waarom is-ie zo verslavend?

Wat is de Bullet Journal Methode en waarom is-ie zo verslavend?

Het is al een aantal jaar een rage: schrijven in een bullet journal. Het is het notitieboek 2.0: een agenda, dagboek en to-dolijst in één. Je kunt zo'n journal ook zakelijk gebruiken. Hij is misschien zelfs beter dan welke digitale tool dan ook.

Ik ben verslaafd aan notitieboeken en pennen. Zelfs nu ik al jaren op een laptop werk en schrijf, vind ik werken op papier met pen nog steeds het fijnst. Die geur van papier en inkt! Al sinds ik kan schrijven, leg ik mijn leven vast in dagboeken. Vroeger, toen ik veel tijd had, was ik wijdlopig en breedsprakig en verloor ik me in minutieuze details. Maar tegenwoordig schrijf ik in staccatostijl: elke avond noteer ik korte kreten over wat ik meemaakte die dag, met wie, wat me opviel, welke gedachten ik had, toevalligheden, wat ik leuk en minder leuk vond en leuke uitspraken van de kinderen.

Leuk voor later, denk ik dan. Om terug te kijken.

Plannen en reflecteren

De drang om mijn gedachten en indrukken te ordenen, ze ‘waar’ te zien worden op papier en daarmee misschien zelfs onschadelijk te maken (van me af te schrijven), is blijvend. Daarnaast maak ik ellenlange to-dolijstjes die ik fijn kan afstrepen, zakelijk en privé.

Maar… zou ik dit schrijven ook kunnen gebruiken om juist vóóruit te kijken, om een overzicht te maken en mijn vaak onrustige brein te kalmeren?

Ja, dat kan. Met een bullet journal, afgekort: BuJo.

Wat is een bullet journal?

De bullet journal is een notitieboek met puntjes in plaats van lijnen. Je kunt het zien als dagboek, agenda en to-dolijst in één. Je ordent je leven op een speelse manier. Je zet er afspraken in, planning, to-do’s, maar ook gedachten, inspiratie, reflectie. Het kan je naast ontspanning heel wat opleveren. Niet voor niets noemt men de Bullet Journal Methode de ‘Marie Kondo van het dagboekschrijven’.

Eveline van Zeeland schreef er een enthousiaste blog over. Zij geeft onder meer trainingen over design thinking, oplossingsgerichtheid en het brein, en is altijd bezig met creatieve technieken. Zij las met veel plezier de megabestseller over de Bullet Journal Methode van Ryder Carroll. Hij ontwikkelde de methode als een manier om met zijn ADD om te gaan. De basis van de methode ligt in deze negen woorden: track the past, order the present, design the future.

Toen Eveline er naar aanleiding van dat boek mee aan de slag ging, verraste het resultaat haar. Ze kon beter visueel denken en werken, en meer verbanden leggen. Ze werd creatiever en innovatiever en algeheel meer ontspannen en licht.

Intentioneel leven

De missie achter de methode is dat je bewust wordt van hoe je jouw tijd en energie besteedt. Zo kun je intentioneel leven: je reflecteert op een creatieve manier op je leven. Je maakt geen ellenlange to-dolijstjes meer. maar je schrijft je doelen op, werkt ernaartoe en onderweg reflecteer je erop. In plaats van lijstjes maak je ‘logs’ van taken en afspraken. met als resultaat: meer overzicht en minder stress. En je stimuleert jouw creatieve brein om verbindingen te leggen.

Je combineert daarmee het zakelijke en resultaatgerichte met het speelse en creatieve. Het klinkt als muziek in mijn oren.

Onderdeel van de collectie

Omgaan met werkdruk

Managementondersteuners werken vaak onder hoge werkdruk. Hier vind je artikelen die jou helpen met onder meer stress-, tijd- en energiemanagement.

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

Drie tips voor betere to-do-lijsten

Drie tips voor betere to-do-lijsten

Dit zijn drie eenvoudige manieren om beter jouw to-do-lijsten te managen.

Zo creëer je de perfecte werkomgeving

Zo creëer je de perfecte werkomgeving

Werknemers werken vaker thuis, op kantoor of verschillende locaties, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van ergonomie, gezondheid en veiligheid. Waar moet je op letten als officemanager? Tips van een WorkLife Coach om van een werkplek een ergonomisch paradijs te maken.

Zo win je de strijd tegen te lange vergaderingen

Zo win je de strijd tegen te lange vergaderingen

Is je werkdag altijd korter dan je hoopt door eindeloos vergaderen? Drie tips om meer 'werk' te halen uit je werkdag.

Zo prioriteer je taken met ChatGPT

Zo prioriteer je taken met ChatGPT

Het prioriteren van taken gaat een stuk makkelijker en sneller met ChatGPT. Tien prompts voor beter timemanagement.

Checklist: een vergadering voorbereiden in 14 stappen

Checklist: een vergadering voorbereiden in 14 stappen

Moet jij een vergadering voorbereiden? Met deze checklist ben jij klaar om iedere soort meeting.

Nóg meer taken erbij? Hiermee bewijs je hoe druk het secretariaat al is

Nóg meer taken erbij? Hiermee bewijs je hoe druk het secretariaat al...

Moet het serviceniveau van jouw secretariaat omhoog voor hetzelfde budget? Met een secretariaatsmodel praat je mee op managementniveau.

Experts waarschuwen voor 'destructieve gevolgen' van perfectionisme

Experts waarschuwen voor 'destructieve gevolgen' van perfectionisme

Perfectionisme heeft raakvlakken met dwang en verslaving, en kan tot serieuze mentale én fysieke problemen leiden, waarschuwen twee experts.

'Hoe verminder ik mijn werklast?' De adviezen van collega's en experts

'Hoe verminder ik mijn werklast?' De adviezen van collega's en experts

'Ik heb een zwaar takenpakket en werk 50 uur per week', mailde een PA. 'Hoe verminder ik mijn werklast?' We legden deze vraag voor aan onze LinkedIn-groep.