Waarom organiseren zo belangrijk is voor supportprofessionals
Als supportprofessional ben je de spin in het web. Je plant en regelt, zodat er precies gebeurt wat er moet gebeuren. Hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht houdt over wat er allemaal speelt in je organisatie. Wat voor taken lopen er voor de manager die je ondersteunt? Wat komt eraan? Welke eventuele problemen kun je vóór zijn? En hoe richt je je eigen to-do-lijst in?
Wie goed kan organiseren, krijgt meer gedaan en boekt betere resultaten. Ook doe je je werk zelfverzekerder, omdat je weet: ik zit er bovenop. Dat geeft een gevoel van controle en rust.
Wat moet je kunnen om goed te kunnen organiseren?
Ondanks dat organiseren zo’n onmisbare competentie is voor supportprofessionals, is het nog best wel lastig. Er komt zo veel bij deze competentie kijken. Je hebt namelijk een vooruitziende blik nodig om te zien wat eraan komt. Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet, zodat je prioriteiten kunt stellen.
Ook zul je goed moeten inschatten hoe lang taken gaan duren, en flexibel genoeg zijn om bij te sturen als dingen anders verlopen dan gepland. Hierbij is het ook belangrijk dat je assertief genoeg bent om je plannen te bewaken, zodat ze ook echt uitgevoerd worden. Dit maakt organiseren zo’n uitdaging.
Beter leren organiseren
Wil jij beter leren organiseren? Omdat organiseren zo’n belangrijke kerncompetentie is, leer je het natuurlijk in iedere Schoevers-opleiding. Heb je al een vakopleiding gedaan, maar wil je je organisatiekwaliteiten nog wat aanscherpen? Volg dan de korte opleiding Plannen en Organiseren.
Hierin leer je in drie maanden om op een efficiënte manier je eigen werkzaamheden en die van de afdeling waarvoor je werkt te structureren en te plannen. Je leert hoe taken verdeeld kunnen worden en hoe je moet omgaan met onverwachte veranderingen.
Liever een korte training volgen? In de tweedaagse training Assertief en Effectief Organiseren leer je om zelf focus te houden op de dingen waar je mee bezig bent en vooral ook om te zorgen dat je manager of directeur precies met die dingen bezig is waar diegene mee bezig moet zijn. Hierbij ontwikkel je een aantal essentiële vaardigheden die je nodig hebt om effectiever met tijd om te gaan.
Dit artikel is gesponsord door Schoevers