6 irritante vergaderfouten die je wilt vermijden

6 irritante vergaderfouten die je wilt vermijden

Het is niet eenvoudig om ervoor te zorgen dat elke vergadering volgens plan verloopt. Vaak worden er een of meer veelvoorkomende fouten gemaakt. Hier volgen een aantal voorbeelden. Zo leer je deze valkuilen te vermijden wanneer je een vergadering organiseert.

1. De vergadering duurt (veel) te lang

Zoals gezegd hebben mensen een beperkte concentratieboog. Zelfs de meest alerte en betrokken mensen kunnen zich moeilijk langer dan 52 minuten aan één stuk concentreren. Je kunt dan natuurlijk pauzeren. Dit helpt de aanwezigen om zich opnieuw te kunnen focussen. Meestal zitten hun agenda's echter bomvol. Dan heb je gewoonweg geen tijd om 17 minuten te ontspannen. En dat is echt nodig om er weer 52 minuten tegenaan te kunnen.

2. De agenda is niet concreet genoeg

Dit sluit aan bij het vorige punt. Je moet de agenda goed afbakenen. Anders worden niet alle punten behandeld voordat mensen afdwalen. Of zelfs moeten vertrekken voor de volgende afspraak. Dit is heel nadelig voor de productiviteit van de vergadering. En daardoor ook voor de algemene strategie van het bedrijf. Bij een effectieve vergadering blijft het tempo erin en blijft men doelgericht.

3. Onvoldoende voorbereiding

Het is belangrijk dat de deelnemers de vergaderstukken ruim op tijd ontvangen. Dit betreft zowel de agenda, de notulen als de achtergrondinformatie. Anders is de kans groot dat de vergadering alleen wordt gebruikt om elkaar bij te praten. Men komt dan niet toe aan het bespreken van problemen en oplossingen. Het is zonde van de tijd en het bedrijf wordt er niet beter van.

Een voorbeeld van Mark Suster, beherend vennoot bij Upfront Ventures. Hij schat in dat meer dan 90 procent van de financiële stukken slechts twee dagen voor de vergadering wordt verstuurd. En 65 procent zelfs maar één dag van tevoren. Stel dat deze stukken een of twee dagen eerder verstuurd zouden worden. De deelnemers hebben dan meer tijd om de rapportages te lezen en te laten bezinken. Dit bespaart kostbare vergadertijd. De voorzitter hoeft dan immers niet meer te herhalen wat er in de stukken staat.

4. Er zijn geen vervolgstappen geformuleerd

Na afloop van de vergadering moet iedereen weten wat er van hem of haar wordt verwacht. Leg de details van deze actiepunten vast in een actielijst. Anders loop je het risico dat de doelstellingen niet worden gehaald.

5. De notulen zijn te gedetailleerd of juist te vaag

Notulen zijn een rechtsgeldig document. Ze dienen echter ook om directieleden ter verantwoording te roepen. Daarnaast kunnen ze worden gebruikt om het resultaat van de gevolgde bedrijfsstrategie te meten. Notulen kunnen echter te vaag zijn. Dan kun je niet meer teruglezen waarom een bepaald besluit werd genomen. Te specifiek en gedetailleerd is echter ook niet goed. Dan kun je de belangrijkste informatie niet snel meer terugvinden.

6. Niet vaak genoeg vergaderen

Er is niet wettelijk vastgesteld hoe vaak een directie of bestuur moet vergaderen. Het is echter belangrijk om deze regelmatig bijeen te roepen. Anders kan de communicatie spaak lopen en de betrokkenheid verminderen. Acties worden dan vergeten en de directie verliest haar focus. Sommige experts adviseren maandelijks te vergaderen om de financiële resultaten te monitoren. Anderen geven de voorkeur aan twee keer per maand of één keer per kwartaal.

GRATIS WEBINAR – Vergader zorgeloos op afstand

Is het jou al eens gelukt om écht zorgeloos te vergaderen? In dit webinar laten Maarten en Martin zien hoe je in 4 stappen beter gaat vergaderen op afstand. Leer hoe je met technologie je eigen werk vereenvoudigt.

Zo win je de strijd tegen te lange vergaderingen

Zo win je de strijd tegen te lange vergaderingen

Is je werkdag altijd korter dan je hoopt door eindeloos vergaderen? Drie tips om meer 'werk' te halen uit je werkdag.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens uit.

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event aan het water

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event...

De zee, meren, rivieren. Bij veel mensen spreekt het water tot de verbeelding en wordt dit als inspirerend ervaren. Center Parcs Meetings & Events beschikt over enkele unieke locaties aan het water. Perfect dus voor die inspirerende bijeenkomst. Enkele pareltjes zijn Brasserie Zuiderzoet, onderdeel van Center Parcs De Eemhof en Center Parcs Zandvoort.

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles organiseren

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles...

Van kleinschalig teamuitje tot meerdaagse conferentie: bij Van der Valk Amersfoort-A1 kan je terecht voor elke bijeenkomst die je wilt organiseren. 'Veelzijdigheid, gastvrijheid en maatwerk' is het motto van de enkele jaren terug fors uitgebreide locatie, zegt commercieel manager Ellen Warnar. "Welke vraag we ook krijgen, 'nee' is nooit een optie."

Maak van jouw vergadering een échte zinnenprikkelende beleving

Maak van jouw vergadering een échte zinnenprikkelende beleving

Eten verbindt. Eten inspireert. Eten prikkelt je zintuigen. En nergens ervaar je dat meer dan in de Mauritskazerne. Het is dé ontmoetingsplek voor bedrijven, organisaties en overheden. Een unieke locatie in het hart van de FoodValley om van je vergadering een échte beleving te maken.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

Help! Ik kan geen vergaderstukken meer toevoegen in agenda's binnen Outlook

Help! Ik kan geen vergaderstukken meer toevoegen in agenda's binnen...

Met een update maakte Microsoft het een tijdje terug onmogelijk om nog documenten te koppelen aan afspraken in Outlook. Tot ergernis van assistants wereldwijd. Wat is de oplossing, vraagt een ondersteuner.

Heidag organiseren? 5 tips voor de perfecte dag

Heidag organiseren? 5 tips voor de perfecte dag

Je raadt vast al dat een inspirerende locatie belangrijk is voor een geslaagde heidag. Voor een brainstormsessie, een denkdag, een doedag, een teamdag, een brown bag-meeting. Of hoe je zo'n dag voor jouw team of organisatie ook noemt. Maar wat zijn nog andere tips om die dag onvergetelijk te maken? Succes gegarandeerd met deze tips.