Hybride werken wordt de norm in de (post)coronawerkelijkheid, hoorden we al van Jeroen Busscher, schrijver van Leidinggeven in de hybride organisatie. “Toen we noodgedwongen gingen thuiswerken, bleken we dat verrassend goed te kunnen", aldus Jeroen. "De vraag rees: waarom zouden we in hemelsnaam nog naar kantoor gaan?”
De hybride organisatie is een moderne mix van online en offline werken, vanuit huis en op kantoor. Voor mensen die werkzaam zijn in zo'n organisatie, heeft werkplektrainer en professional organizer Karen Visser tien tips.
1. Benut elke werkplek maximaal
Wat doe je waar het makkelijkst? Concentratiewerkzaamheden thuis, de verbinding met andere teams houden doe je op kantoor. Deel je werkzaamheden, voor zover dat lukt, ook op die manier in.
2. Geef jezelf een dagelijkse dosis sociaal contact
Ook als je thuiswerkt, kun je dat inbouwen, bijvoorbeeld door een belafspraak of virtueel lunchoverleg met een collega.
3. Regisseer onderbrekingen
Ze staan niet meer naast je werkplek (“Heb je even?”) maar bellen, appen of chatten. Komt het niet uit? Manage die verwachtingen meteen en geef aan wanneer je terugbelt/-appt/-chat.
4. Benoem ritmeverschillen als die relevant worden
Een manager die ’s avonds blijft doormailen is prima, maar dat mag niet de norm zijn. Hetzelfde geldt voor vroege vogels die jou al om 8 uur bellen terwijl jij nog gapend aan je eerste koffie zit. Beide partijen horen te begrijpen dat er verschil is en mag zijn. De oplossing is de gulden middenweg!
5. Laat je geen kantoorpolitie maken
Het zou niet jouw rol moeten zijn om collega’s die zich niet aan de regels houden (afstand, mondkapje, hygiëne) tot de orde te roepen. Zorg dat duidelijk is dat dit een taak is voor het team als geheel (“We doen dit met elkaar”) en wees geen politieagent aan wie geklikt wordt.
6. Verken alternatieven voor standaard sociaal contact
Een fysieke verjaardagskaart sturen naar het huisadres, een pubquiz bedenken voor bij de virtuele vrijdagmiddagborrel: je zult je creatieve kant moeten inzetten, wil je nog steeds je rol als sociale spin in het web blijven vervullen.
7. Maak nieuwe afspraken over digitaal samenwerken
Sowieso in e-mail, maar ook in chatkanalen en videobellen is een heel nieuwe cultuur aan het ontstaan. Doet iedereen daarin zijn eigen ding, dan kan het botsen. Afspraken over nieuwe vergaderetiquette zijn meestal geen overbodige luxe.
8. Kies nieuwe overgangsrituelen voor het thuiswerken
Kom je vanaf kantoor naar huis, dan volg je ruwweg dezelfde stappen: computer uit, jas aan, naar beneden lopen, auto/fiets/tram/bus/trein… Zorg dat je thuis ook een reeks stappen bedenkt die jou mentaal doen afschakelen: nu ben ik niet meer aan het werk, maar vrij.
9. Stel voor om vergaderingen interactiever te maken
Mensen haken mentaal af bij de achtste Teams-meeting in hun agenda. Kunnen vergaderingen standaard korter? Of kan de voorzitter functies als polls en stellingen (duim omhoog bij eens, klappen bij oneens) gebruiken om bepaalde onderwerpen te peilen bij de deelnemers?
10. Signaleer waar het piept en kraakt
Deze pandemie zorgt bij veel mensen voor extra stress, op emotioneel en mentaal vlak. Geeft jouw leidinggevende dat voldoende aandacht in het team, of raken er collega’s buiten beeld? Hoe lastig het onderwerp ook is, het is actueel, relevant en belangrijk.
Lees verder:
Ben jij de sociaal waarnemer die jouw organisatie nu hard nodig heeft?
Hybride werken in vijf stappen.