Hoe bepaal je jouw tarief als virtual assistant?

Hoe bepaal je jouw tarief als virtual assistant?

Eigen baas zijn heeft veel voordelen, maar denk als virtual assistant wel goed na hoeveel je moet verdienen om rond te komen. Zo bepaal je jouw tarief.

Als virtual assistant (VA) en zelfstandig ondernemer geniet je van veel vrijheid. Je mag zelf kiezen waar, wanneer en voor wie je werkt. Ook heb je de volledige controle over jouw eigen tarief. Jij kunt helemaal zelf bepalen hoeveel je per uur aan jouw opdrachtgevers rekent.

Maar wat is eigenlijk een normaal tarief voor een virtual assistant, en waar moet je allemaal rekening mee houden? Hieronder lees je wat er allemaal komt kijken bij het vaststellen van jouw uurtarief als VA.

Hoe bereken je jouw uurtarief?

Jouw uurtarief als virtual assistant is heel anders dan het gemiddelde uurloon van een supportprofessional die in loondienst werkt. Veel kosten waar normaal gesproken de werkgever voor opdraait, moet je nu zelf maken. Het is een belangrijke eerste stap om die kosten voor jezelf op een rijtje te zetten. Je kunt dan terugrekenen wat je per uur moet vragen om uit te komen op het salaris dat je voor ogen hebt.

Allereerst heb je de btw en inkomstenbelasting die je moet afdragen. Die belastingen moet je zelf opzijzetten. Daarnaast heb je een potje nodig voor het geval je ziek bent, op vakantie gaat, of met bijzonder verlof wil. Vergeet ook je pensioen niet! Al die dingen moet je in je achterhoofd houden bij het berekenen van je uurtarief.

Als virtual assistant kun je tegenwoordig ongeveer tussen de € 50,- en € 70,- per uur vragen, afhankelijk van je ervaring. Dat klinkt misschien veel, maar als je rekening houdt met alle genoemde kostenposten, is dat zeker geen gek bedrag. Bovendien zijn er uren waarin je wel werkt, maar die je niet kunt factureren. Het uiteindelijke totale uurloon dat je verdient ligt dus lager dan het uurtarief dat je aan je opdrachtgevers vraagt.

Virtual assistant Floor Schliekelmann over haar tarieven: “Ik bied mijn opdrachtgevers abonnementen aan, van 20 tot 40 uur per maand. Als ik zie dat ze tegen het einde van hun abonnement aanlopen, dan vraag ik of ze willen dat ik doorga of dat ik mijn werkzaamheden moet stilleggen. Bijna iedereen zegt dan: ga maar door!”

Welke uren factureer je?

Als zzp’er is het belangrijk dat je minstens 1.125 uur per jaar werkt. Dat is ongeveer 21 uur per week wanneer je vakanties en feestdagen niet meetelt. Wie dit minimum haalt, maakt aanspraak op belastingvoordelen als de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek, iets wat je duizenden euro’s per jaar kan schelen. Om aan dit urenaantal te komen, mag je alle werkzaamheden die je doet meerekenen, ook het opruimen van je kantoor, het lezen van boeken over je vakgebied, of het volgen van trainingen en cursussen.

Voor de Belastingdienst tellen dus alle uren mee. Maar dat geldt niet voor je opdrachtgever. Welke uren mag je factureren? Uiteraard zijn dat de uren die je daadwerkelijk besteedt aan de taken die je uitvoert. Maar daarnaast mag je ook uren voor reistijd opschrijven als je voor een opdracht naar een locatie moet. Zorg er wel voor dat je dit duidelijk met je opdrachtgever afstemt.

Het allerbelangrijkste is dat je goed bijhoudt hoeveel tijd je overal aan kwijt bent, zodat je kunt laten zien wat je hebt gedaan voor de uren die je factureert wanneer hierom gevraagd wordt. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Toggl. Daarin kun je precies bijhouden hoeveel uur je met bepaalde opdrachten bezig bent en je kunt ook gemakkelijk schakelen tussen verschillende opdrachtgevers.

Uren die je dan weer niet mag factureren aan opdrachtgevers zijn de uren die je bezig bent met je eigen onderneming. Op zo’n moment ben je tenslotte niet aan het werk voor de klant. Denk hierbij aan het bijhouden van je eigen administratie, het doen van belastingaangifte of het zoeken naar nieuwe opdrachtgevers.

Meer leren over ondernemerschap?

Het bepalen van je uurtarief is slechts een van de vele nieuwe uitdagingen die komen kijken bij het starten van je eigen onderneming als virtual assistant.

Kun jij wel wat handvatten gebruiken om jezelf als succesvolle onderneming in de markt te zetten? Met de Module Ondernemerschap voor de Virtual Assistant van Schoevers kun jij vliegend van start met je carrière als zelfstandig VA!

Dit artikel kwam in samenwerking met Schoevers tot stand.

Onderdeel van de collectie

Virtual Assistant

De virtual assistant (VA) is in opkomst! Is zo'n baan als zzp'er iets voor jou? Lees hier alles over wat het inhoudt een VA te zijn: taken, skills, tools, praktische tips en advies. Deze collectie is samengesteld samen met Schoevers.

Thuiswerken: privilege of nieuwe norm?

Thuiswerken: privilege of nieuwe norm?

We werken al jaren hybride, of thuis. Toch lijkt thuiswerken nog steeds geen gegeven te zijn. Hoe zit dat nou?

Jobcraften voor assistants; pak de regie over je baan [podcast]

Jobcraften voor assistants; pak de regie over je baan [podcast]

In deze aflevering van de Support Cast gaan we in op een handige tool voor je loopbaan, zeker in deze tijd waarin AI een vlucht neemt. Namelijk jobcrafting, ofwel 'baanboetseren'.

Niet gemotiveerd? Deze tips helpen

Niet gemotiveerd? Deze tips helpen

Zit je er alweer een beetje doorheen? Een paar tips om je motivatie te stimuleren, ook als je geen grote veranderingen in het verschiet hebt liggen.

AI neemt werk grotendeels over in de toekomst

AI neemt werk grotendeels over in de toekomst

Bijna een kwart van de banen gaat de komende vijf jaar veranderen door kunstmatige intelligentie (AI). Dat betekent dat de assistant zich moet voorbereiden op een toekomst waarin soft skills belangrijker zijn dan ooit.

De trends in hybride werken van 2025

De trends in hybride werken van 2025

Ondanks alle veranderingen op de arbeidsmarkt blijft hybride werken populair. Zo ziet flexibel werk er in dit jaar uit, volgens experts.

Kijk verder dan Outlook voor oplossingen op het krap bezette secretariaat

Kijk verder dan Outlook voor oplossingen op het krap bezette...

Een krap bezet team kan allerlei oorzaken hebben: vacatures die maar niet gevuld kunnen worden of een te vol takenpakket voor de ondersteuner. In deze aflevering van de serie 'krappe bezetting' de rol van automatiseren, digitaliseren en standaardiseren in het overzichtelijk houden van het werk.

Hoe ondersteun je werknemers die hun werk combineren met mantelzorg?

Hoe ondersteun je werknemers die hun werk combineren met mantelzorg?

Een op de vier Nederlanders besteedt naast een baan tijd aan mantelzorg. En door de vergrijzing neemt hun aantal alleen maar toe. Hoe ondersteun je werknemers die aan mantelzorg doen?

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Zo ga je van goede voornemens naar nieuwe gewoontes

Heb jij goed voornemens? Dan zul je hard moeten werken die te verwezenlijken. Twee experts leggen uit hoe je duurzaam gedrag en gewoontes verandert.