Peach Fuzz
Een nieuw jaar, een nieuw begin. Traditiegetrouw roept het Amerikaanse kleurinstituut Pantone dan een nieuwe kleur voor het jaar uit. Voor 2024 is dit de kleur Peach Fuzz: een fluweelzachte perzikachtige kleur.
Precies 25 jaar geleden startte Pantone het programma ‘Pantone Color of the Year’ om designers en kleurliefhebbers over de hele wereld te betrekken bij een gesprek over kleur. Met dit programma wilde dit instituut de aandacht vestigen op de relatie tussen cultuur en kleur en zo laten zien dat wat er in onze wereld gebeurt, wordt weerspiegeld door de taal van kleur.
Kleur als beeldtaal
Met de verkiezing van een kleur van het jaar gaat het niet om promoten van deze bepaalde kleur. Het doel is om bedrijven en consumenten te helpen de kracht van kleur beter te begrijpen. Het instituut wil de rol van kleur als stille taal benadrukken.
Kleur is een belangrijk en krachtig communicatiemiddel. Het is het eerste wat we zien en het eerste waar we verbinding mee maken. Het is een beeldtaal die we allemaal begrijpen.
De taal van pastels en andere modekleuren
Deze beeldtaal kun je ook gebruiken in jouw eigen persoonlijke presentatie en zakelijke garderobe. Peach Fuzz is een pastelkleur. Behalve deze pastelkleur gaan we in 2024 ook veel andere pasteltinten zien. Denk aan: babyblauw, beige, pastelroze en pistache (lichtgroen). Lichte kleuren met een zachte uitstraling, waarin je toegankelijk en benaderbaar overkomt.
Welke andere modekleuren zijn dit jaar favoriet en welke boodschap breng je met deze kleur over?
Kalmerend blauw
Verreweg de meest populaire modekleur in 2024 is de kleur blauw. De keuze voor de kleur blauw is niet gek, want deze kleur heeft geweldige eigenschappen! Blauw kalmeert, geeft rust en staat symbool voor vertrouwen en loyaliteit.
Blauw is ook de kleur van duidelijke communicatie, wijsheid en vertrouwen. Niet voor niets is de kleur blauw favoriet in de zakelijke garderobe van het bank- en verzekeringswezen. Maar ook in de reisbranche zien we de kleur blauw alom.
Misschien wel de belangrijkste reden voor deze kleurkeuze: blauw staat bijna iedereen! Bedenk hierbij dat je in een donkere blauwvariant een meer autoritair en krachtiger beeld laat zien dan als je kiest voor een lichte, pasteltint.
Vurig rood
Ook de kleur rood blijft dit jaar favoriet. Rood: de kleur van de liefde, passie en daadkracht. In de kleur rood trek jij de aandacht en sta je stevig op de voorgrond. Een goed idee dus als je een arbeidsvoorwaardengesprek moet voeren of voor een groep moet staan.
Rood is een kleur die goed past in een zakelijke garderobe. In de kleur rood word je anders ervaren en waargenomen dan in de kleur zwart.
De heldere kleur rood heeft een enorme aantrekkingskracht. Zo is uit meerdere onderzoeken al gebleken: felrode kleding maakt een vrouw aantrekkelijk. Ook hebben wetenschappelijke studies aangetoond dat veel vrouwen zich in de kleur rood aantrekkelijker en zelfverzekerder voelen. Genoeg redenen dus om extra aandacht te besteden aan deze prachtige expressieve kleur.
Zonnig geel
De kleur geel associëren we met vreugde, geluk, verstand en energie. Geel stemt vrolijk en positief.
Toch is geel een kleur die minder gedragen wordt. Het wordt vaak gezien als minder zakelijk en professioneel. Op en top in geel: gedurfd, expressief en origineel, maar mogelijk niet in alle werkomgevingen even geschikt. En ja, de kleur geel kan bleek maken.
Tip: kies de juiste toon geel en gebruik het als een accentkleur. Met geel als accentkleur kom je vrolijk en origineel over, maar trek je iets minder de aandacht. Draag bijvoorbeeld een gele blouse of gele top onder een blauw of zwart pak. Met deze combinatie breng je kleur op een grauwe dag.