Het was er opeens: quiet quitting. Dit buzzwoord vloog rond op LinkedIn. Het betekent zoveel als: het minimale doen van wat er van je verwacht wordt. Niet overwerken of een extra verantwoordelijkheid erbij. Alleen doen wat je moet doen.
Dacht ik eerst nog: wat negatief. Later dacht ik: dat is zo gek nog niet. Kijk maar naar de personeelstekorten, de groeiende werkdruk, de vele mensen met burnoutklachten… Kan het ook een tandje minder?
Efficiënt en effectief werken is één ding, maar het maximale (en liefst een beetje méér) halen uit één persoon: dat gaat wel heel ver. Zijn we niet té efficiënt aan het werk? Laat eens ruimte over, lucht, zuurstof. Leven.
Ik dacht terug aan de druk op mijn borst, aan de tijd die het kostte om uit een burn-out te raken. En welk effect een paar speelse lessen stem- en zangtraining hadden. Wat een opluchting het was toen de druk op mijn borst verminderde en nagenoeg verdween.
Er zijn meer buzzwoorden die rondzoemen. Onze nieuwe eindredacteur Hans Klis verklaart ze in het artikel Is de werkvloer asocialer geworden? Wat blijkt? Veel onvrede lijkt verdoezeld te worden op de werkvloer en die termen zijn daar een teken van. Die onvrede kan je aanpakken door juist je stem te gebruiken. Niks quiet!
De eerste editie van Management Support Magazine staat in het teken van samenwerken, met hoogsensitieve collega’s bijvoorbeeld. Ook kaarten we eenzaamheid op het secretariaat aan: een gebrek aan samenwerking en erkenning. En we bespreken de invloed die jij hebt op anderen. (Spoiler: dat is waarschijnlijk meer dan je zelf beseft.)
Ik heb genoten van het gesprek met projectassistent Diana de Man. Zij gaat door het vuur voor ‘haar mensen’ op de bouwplaats. Met haar woorden en inzet lost ze een potentieel probleem al op voor het er is. Haar instelling? ‘Niet lullen maar poetsen’ lachte ze.
Hou je dus niet in. Zoek jouw mensen op, je collega’s, je managers, je klanten. Spreek je uit, stel vragen, zoek de ruimte.
Ventileren maar.