'We kunnen het in de wereld niet overlaten aan de grote bekken'

'We kunnen het in de wereld niet overlaten aan de grote bekken'

Weet je hoe de hersenen werken, dan heb je de sleutel tot het overtuigen van anderen in handen. Gedragswetenschapper Pacelle van Goethem schreef er een bestseller over.

Pacelle van Goethem is gedragswetenschapper, schrijver en internationale keynote spreker op het gebied van overtuigen en beïnvloeden. In 2022 sprak ze op het Management Support Event. We belden haar op voor een aantal adviezen.

Pacelle, jouw boek IJs verkopen aan eskimo’s wordt het standaardwerk over overtuigen genoemd. Wat was hier zo revolutionair aan?

“Staand op de grote schouders van anderen, heb ik onderzoeken uit de neuropsychologie, gedragswetenschappen en sociale psychologie naast elkaar gelegd en verbanden gelegd. Waarom luisteren we, bijvoorbeeld, de ene keer volgzaam naar een autoriteit en laten we ons de andere keer alleen inhoudelijk overtuigen? Als je de resultaten van individuele onderzoeken leest, lijkt het soms net alsof we als marionetten als touwtjes hangen, maar dat is niet zo. Voor mijn boek ben ik de neurowetenschap ingedoken en heb een methode ontwikkeld waarmee je gebruikmaakt van wat we weten van de werking van de hersenen.”

Er zijn volgens jou drie overtuigstijlen. Welke zijn dit en hoe ben je tot dit onderscheid gekomen?

“Mijn onderzoek is ook een heel persoonlijke zoektocht geweest. Ik ben al heel lang verbijsterd over het feit dat de grote bekken regeren in de wereld. Ik groeide op met een heel bescheiden vader; heel wijs, maar hij zei nooit zoveel. Zelf hield ik ook graag mijn mond, en als ik al wat zei, werd het meestal niet begrepen. Als een collega daarna hetzelfde idee bracht, gingen de handen op elkaar. We kunnen het in de wereld niet overlaten aan de grote bekken, dus ik wilde weten hoe de hersenen werken als we overtuigd raken en wat we kunnen doen om mensen te overtuigen. Waarom zijn sommige mensen, organisaties en boodschappen overtuigender dan andere?

“Wat uit de wetenschap blijkt, is dat we anderen bekijken door bepaalde filters die ons helpen bepalen of we iemand overtuigend vinden. Is het antwoord ‘ja’, dan komt dat door een van drie overtuigstijlen, of een combinatie daarvan. De eerste is de Autoriteit. Dat is iemand van wie wij denken: die weet hoe het zit. Je wordt bijvoorbeeld als Autoriteit gezien door expertise of positie. Als managementondersteuner kun je deze stijl hebben als je al jaren in de organisatie werkt en weet hoe alles er werkt. Je kunt deze stijl ook fysiek uitdragen, met een zelfverzekerdheid in je manier van bewegen.

Pacelle van Goethem. Foto: Marleen van Goethem

“Daarnaast heb je de Vriend, die sympathiek overkomt. Van de Vriend denken anderen: die heeft het beste met mij voor. Overtuigen via deze stijl kan met open, hartelijk en geïnteresseerd gedrag. Een voor de hand liggende stijl voor een managementondersteuner, de spin in het web, de schouder om op uit te huilen. En ten slotte heb je het Voorbeeld. Ook deze stijl kan jou helpen als managementondersteuner. Als Voorbeeld zien we mensen die cool zijn, anders dan anderen. Creatieve denkers of mensen met relativeringsvermogen.

“Iedere stijl kent trouwens ook nadelen. Zo kan de Autoriteit als afstandelijk overkomen, word je als Vriend misschien minder serieus genomen en is het Voorbeeld mogelijk zó anders dat mensen zich er niet meer mee kunnen vergelijken. Vaak is een combinatie van de stijlen dan ook de beste manier om anderen te overtuigen.”

Overtuigen heeft volgens jou ook met verwachtingen van de luisteraar te maken. Hoe werkt dit?

“Als je iemand wilt overtuigen, moet je de rol aannemen die de luisteraar van jou verwacht. In een theater willen we van een comedian niet dat hij of zij als Autoriteit een college geeft; zo’n show moet juist een beetje schuren. Maar de oplossing is nooit om minder te doen van jouw persoonlijke overtuigstijl. Om een verwachte rol te gebruiken, kun je juist méér doen van een andere stijl. Ben jij een typische Autoriteit, dan kun je bijvoorbeeld meer Vriend toevoegen om de afstand te verkleinen. Of meer Voorbeeld, om minder inwisselbaar te lijken.”

Ook onze stem zou invloed hebben op onze overtuigingskracht. Maar je eigen stem kun je toch niet veranderen?

“Mensen denken inderdaad: dit is nu eenmaal mijn stem. Maar een leuk voorbeeld is de soapserie Dynasty uit de jaren tachtig. Een hoogleraar sociolinguïstiek vertelde eens in een college dat vrouwen in de VS onbewust een halve toon lager gingen praten omdat ze het personage Alexis Colby, gespeeld door Joan Collins, als voorbeeld namen. Mensen met honden weten ook dat ze een bepaalde toon moeten opzetten om het dier in zijn mand te krijgen. Je kunt dus wel degelijk schakelen met je stem.

“Zowel mannen als vrouwen kunnen hun overtuigingskracht vergroten door hun stem te verlagen. Uit onderzoek blijkt dat we mensen met een lagere stem serieuzer nemen. Je moet er als spreker wel een redelijk scherp gehoor voor hebben. Pas als je het verschil bij anderen kunt horen, kun je dit verschil ook bij jezelf toepassen.”

Kan een managementondersteuner een manager overtuigen? Is daar een zekere hiërarchie om rekening mee te houden?

“Natuurlijk is er hiërarchie. In Nederland hoef je niet zo onderdanig te doen als in andere landen, maar het verschil in rang is er gewoon. Als je als managementondersteuner een manager wilt overtuigen, is Vriend als stijl de meest logische ingang, maar met Autoriteit en Voorbeeld erbij kom je nog verder. Jij weet immers als geen ander hoe alles werkt in de organisatie.

“Heb je een idee ter verbetering, kom dan met cijfers om dat idee te onderbouwen. Daarmee laat je zien dat je niet alleen ondersteunend bent, maar ook dat je ballen hebt. Doe jezelf niet tekort, iedere manager heeft zijn assistent hard nodig. Kijk maar naar Mark Rutte, die tijdens een debat een black-out kreeg en ‘Caroline!’ riep.”

Onderdeel van de collectie

Spreken

Hier vind je alles over helder en tactvol communiceren, actief luisteren, omgaan met klachten en hoe je verbinding maakt tijdens videocalls en presentaties.

5 tips om de mentale veerkracht te trainen

5 tips om de mentale veerkracht te trainen

Er worden steeds meer en hogere eisen gesteld aan medewerkers. Daar is mentale veerkracht voor nodig. Bedrijfsartsen en GZ-psychologen geven 5 tips.

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Kun je meer zelfvertrouwen gebruiken? Dit zijn volgens onze trainer Karen Visser de belangrijkste tips waarmee je bouwt aan zelfverzekerdheid.

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Amerikaanse presidenten zijn al decennialang voorbeelden voor leiders in het bedrijfsleven. Maar ook assistants kunnen wat van de inwoners van 1600 Pennsylvania Avenue leren.

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Als introvert moet je leren om je plek op te eisen. Op jouw manier. "Een belangrijke oefening is het inbreken in vergaderingen", zegt trainer en psycholoog Gerda Bos.

Jeroen Busscher

We leven onder de dictatuur van de extraverte mens

Open, spontaan en levendig: de extraverte mens. Dat klinkt als een leuk iemand, vind jij ook niet? Verlegen, teruggetrokken, klinkt een stuk minder goed, toch?

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer een probleem? Niet als je iedere medewerker primair als mens ziet, met of zonder autisme. En ieder van hen vraagt wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Die aanpak maakt veel verschil.

Fan van de krijtstreep? Deze past bij jou

Fan van de krijtstreep? Deze past bij jou

Een krijtstreep straalt vertrouwen en leiderschap uit. Imagostylist Berna de Jong legt uit waarom en hoe je die het beste draagt.

Shutterstock / deze afbeelding werd gemaakt met AI.

'De assistant moet zichzelf op de voorgrond durven zetten'

Juist door de opkomst van kunstmatige intelligentie worden menselijke vaardigheden belangrijker, ziet Huub van Mackelenbergh. De ondersteuner moet daarom omarmen wat ongemakkelijk is, om relevant te blijven.