Wat is snellezen?
Snellezen is de vaardigheid om zonder verlies van tekstbegrip aanzienlijk sneller dan gemiddeld te lezen. Leessnelheid wordt meestal aangeduid in wpm: woorden per minuut. De gemiddelde leessnelheid ligt rond de 240 wpm. Met snellezen kan dit oplopen tot wel 1.500 woorden per minuut. Dat is dus zes keer sneller!
Snellezen is zeer geschikt voor studenten en professionals die als zogenoemde kenniswerkers hun brood verdienen. Kenniswerkers zijn niet zozeer afhankelijk van lichamelijke inspanning, zoals bouwvakkers en verhuizers, maar van mentale inspanning. Een kenniswerker, zoals een advocaat, een notaris en ook een managementondersteuner, wordt betaald voor het geven van advies, het oplossen van problemen en het informeren van anderen.
Kenniswerkers moeten niet alleen veel informatie tot zich nemen om hun werk te kunnen doen, ze moeten die informatie ook goed kunnen verwerken. Dat wordt alleen maar moeilijker. Volgens verschillende onderzoeken verwerken we dagelijks een hoeveelheid informatie die gelijkstaat aan 175 kranten, verliezen we dagelijks twee uur aan concentratieproblemen en zorgt het lezen op beeldschermen voor een productiviteitsverlies van zo’n 30 procent.
Snellezen is een oplossing om de enorme kwantiteit aan informatie tot je te nemen, breinleren helpt je met de kwalitatieve verwerking van die informatie.
Wat is dan breinleren?
Breinleren is een methodiek voor het het verwerken van nieuwe informatie, waarbij de werking van hersenen als uitgangspunt wordt genomen. Onze hersenen zijn eigenlijk niets meer dan een verzameling zenuwcellen die voorzien zijn van een uitloper. Als deze uitlopers met elkaar een verbinding (synaps) aangaan, kan een impuls van de ene cel naar de andere worden doorgegeven. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een neurotransmitter.
De impulsen van de ene naar de andere zenuwcel kunnen een herinnering, een zintuiglijke waarneming, een beeld of een gedachte bevatten. Hoe meer impulsen onze hersenen te verwerken krijgen, des te groter en actiever dat onderlinge netwerk werk van zenuwcellen wordt. Als die activiteit zich voornamelijk in een bepaald gebied afspeelt, zullen de zenuwcellen in dat gebied zich verder en uitgebreider gaan ontwikkelen dan in minder actieve gebieden. Ons brein is dus maakbaar.
Dat (verder) ontwikkelen van specifieke gebieden is het werkterrein van breinleren. Het maakt gebruik van het feit dat een brein plastisch is. Dit betekent dat het brein zich kan vormen naar belasting. Eigenlijk net zoals je een spier kunt trainen. Hoe meer gerichte training, des te groter de omvang van de spier.
Via breinleren kun je vergaarde informatie beter onthouden, beter linken met bestaande informatie en een betere plaats geven in ‘het grote geheel’. Eigenlijk maak je met breinleren gebruik van het fenomeen ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’.
Hoe zijn snellezen en breinleren te combineren?
Heb je weleens gemerkt dat je tijdens het praten over een onderwerp, je in gedachten al veel verder vooruit bent? En dat je dus op een gegeven moment vastloopt in je spreken? Je denkt in een veel hoger tempo dan je spreekt.
Met breinleren en snellezen maak je optimaal gebruik van dit fenomeen. Met snellezen voer je het tempo van lezen zo op, dat je op een gegeven moment vrijwel net zo snel informatie tot je neemt als je hersenen kunnen verwerken. Hiermee lopen twee processen dus parallel en hoeft de één niet steeds te wachten op de ander. Door het leestempo op te voeren, open je als het ware de poorten naar dat deel van de hersenen waarmee je kunt breinleren. Doordat de processen op hetzelfde tempo werken, wordt informatie uitwisselbaar. Je gaat met breinleren actief gebruikmaken van je onbewuste.
En ja: dat klinkt heel gek. En nee: hier kunnen we nauwelijks bewust en rationeel bij. Daarom is het ook zo lastig te accepteren dat we met snellezen en breinleren veel effectiever en efficiënter zijn. We kunnen er niet met onze pet bij. We durven het daarom eigenlijk niet te geloven en er al zeker niet op te vertrouwen.
Je moet het effect ervaren. Bij voorkeur letterlijk. Denk aan de waarschuwingen van een ouder aan een kind dat niet met de vinger aan de vlam moet komen. Die waarschuwingen zijn vele malen ineffectiever dan het ervaren van de hitte van de vlam aan de vinger. Het kind zal deze ervaring via zintuiglijk leren niet snel vergeten.
Workshop snellezen en breinleren
Kom naar de Workshopdagen en ik leer je snellezen en breinleren. Daarna hoef je alleen nog maar te oefenen en te doen. Meld je aan en we zien elkaar daar!