Zo vergroot je je adviesvaardigheden: 5 tips

Zo vergroot je je adviesvaardigheden: 5 tips

Als supportprofessional toon jij je meerwaarde door goede, doordachte adviezen te geven aan je manager. Zeker als je je wilt profileren als co-manager is dit een onmisbare vaardigheid. Maar hoe pak je dat precies aan? Met deze vijf tips geef jij betere adviezen.

Wees open en duidelijk

Als supportprofessional ben je meestal niet op je mondje gevallen. Toch kan het zijn dat je het spannend vindt om de rol van adviseur aan te nemen. Merk je dat dit voor jou geldt? Let er dan op dat je je adviezen niet indekt of kleiner maakt, maar dat je echt duidelijk zegt wat je bedoelt. Adviezen die maar half gegeven worden, kunnen immers niet worden gevolgd.

Maak het concreet

We hebben allemaal weleens een vaag advies gehad dat op zich wel goed klonk, maar dat we niet echt konden plaatsen. Wees daarom zo concreet mogelijk in je adviezen. Zeg niet ‘Ik zou minder snel de stekker uit projecten trekken’ maar ‘Ik zou project X nog twee maanden de kans geven’. Hierdoor kan je manager echt wat met je advies.

Laat zien waar je vandaan komt

Mensen nemen je adviezen sneller aan als je ze onderbouwt. Doe dit ook: leg je manager uit waarom je denkt dat een bepaalde keuze de beste keuze is. Zo begrijpt je manager je standpunt beter en is hij of zij eerder overtuigd.

Neem jezelf serieus

Als co-manager ben jij de spin in het web: je weet zo veel over wat er allemaal gebeurt in een organisatie! En daar mag je best achter staan. Natuurlijk heeft je manager weer inzichten die jij niet hebt, maar de adviezen die jij geeft, geef je niet voor niets. Onthoud dat en blijf stevig in je schoenen staan. Je manager is natuurlijk niet verplicht om je adviezen op te volgen. Maar als hij of zij een andere keuze maakt, hoeft dat je niet te weerhouden om volgende keer opnieuw advies te geven.

Oefen je adviesvaardigheden

Hierop aansluitend: oefen je adviesvaardigheden regelmatig. Misschien gaat het je al heel natuurlijk af: in dat geval, perfect! Maar juist als je het moeilijk vindt, is het slim om vaker te adviseren. Je zult zien dat het steeds makkelijker wordt en dat je manager ook met andere ogen naar je gaat kijken. Voor je het weet komt je manager vanzelf naar je toe als hij of zij een vraagstuk heeft.

Blijven ontwikkelen

Wil jij jezelf ontwikkelen en bijblijven in je vak? Bij Schoevers krijg je tijdelijk 10 procent korting op het aanbod in een aantal segmenten. Bijvoorbeeld op de trainingen in het segment Co-management, waarin je aan de slag gaat met je adviesvaardigheden. Ontdek op deze pagina hoe het werkt en schrijf je in.

Dit artikel is gesponsord door Schoevers.

Vijf tips om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken

Vijf tips om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken

Seksueel overschrijdend gedrag bespreekbaar maken op de werkvloer kan ongemakkelijk zijn. Misschien heb je wat aan deze adviezen van experts.

Ongewenst gedrag op het werk neemt licht toe

Ongewenst gedrag op het werk neemt licht toe

Ondanks overheidscampagnes lijkt ongewenst gedrag op de werkvloer niet af te nemen. Hoe komt dat?

Zo schrijf je een goede prompt met ChatGPT

Zo schrijf je een goede prompt met ChatGPT

ChatGPT inzetten voor je werk als assistant? Dat is een goed idee. Het succes ervan staat of valt met het schrijven van een goede 'prompt'. Wat is dat en hoe schrijf je er een? Trainer Marianne Smits geeft 9 tips.

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Kun je meer zelfvertrouwen gebruiken? Dit zijn volgens onze trainer Karen Visser de belangrijkste tips waarmee je bouwt aan zelfverzekerdheid.

Zo creëer je de perfecte werkomgeving

Zo creëer je de perfecte werkomgeving

Werknemers werken vaker thuis, op kantoor of verschillende locaties, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van ergonomie, gezondheid en veiligheid. Waar moet je op letten als officemanager? Tips van een WorkLife Coach om van een werkplek een ergonomisch paradijs te maken.

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Amerikaanse presidenten zijn al decennialang voorbeelden voor leiders in het bedrijfsleven. Maar ook assistants kunnen wat van de inwoners van 1600 Pennsylvania Avenue leren.

Staan of zitten aan je bureau? Ga liever naar buiten

Staan of zitten aan je bureau? Ga liever naar buiten

Nieuw onderzoek toont aan dat staand werken geen gezondheidsvoordelen biedt ten opzichte van zittend werken.

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Het inwerkproces, de 'onboarding', is doorslaggevend voor het succes van nieuwe collega's, maar ook het gehele secretariaat.