Reis- en eventmanagementorganisatie ATPI biedt bedrijven wereldwijd oplossingen voor reizen en evenementen. ‘Dienstverlening met een gezicht’ staat daarbij centraal. Om die visie kracht bij te zetten, is de campagne ‘Ontmoet ons team, boek slim en bespaar meer!’ gestart.
Marjan van Vliet, head of accountmanagement bij ATPI, legt uit wat die inhoudt: "Een aantal van onze experts geven tips, zoals een digital expert die veel verstand heeft van online bookingtools of andere platformen, iemand die alles van tarieven afweet, een supervisor van een team die weet wat in operationele zin slim is en een accountmanager die onze relatie met klanten belicht. Zo willen we een gezicht geven aan onze dienstverlening en de klant wegwijs maken in de jungle van het zakelijk reizen.”
Versnippering en regelgeving
Want een jungle is het wel degelijk, zegt Marjan. “Door de komst van nieuwe boekingskanalen wordt het aanbod steeds minder overzichtelijk. Bedrijven hebben bovendien steeds meer aandacht voor het milieu door de regels rondom het rapporteren van CO₂-uitstoot, ook voor zakelijk reizen. Een vlucht boeken is geen rocket science, maar alles eromheen maakt het ingewikkeld. Wij willen daarin helpen met onze kennis.”
Duurzaamheid wint van goedkoop
Marjan merkt dat bij bedrijven duurzaam reizen steeds zwaarder gaat wegen ten opzichte van goedkoop reizen: “Dat horen wij als wij klanten adviseren over hun reisbeleid. Onze eerste vraag daarbij is: vind je behalve besparing ook het sparen van het milieu belangrijk? Goedkoop en zo duurzaam mogelijk reizen gaan niet hand in hand. Je moet dus een keuze maken. Een directe vlucht naar Singapore is niet zo goedkoop als vliegen met een tussenstop, maar zorgt wel voor minder uitstoot omdat je maar een keer hoeft op te stijgen. En de directe trein naar Londen is iets duurder dan vliegen, maar wel duurzamer.”
ATPI Halo
Voor het verduurzamen van het reisbeleid heeft ATPI met ATPI Halo een aparte dienst in huis die heel precies de CO₂-uitstoot van de zakelijke reizen kan meten en het team van ATPI kan helpen om die te reduceren en desgewenst te compenseren.
Het is een hulpmiddel dat inspeelt op vraagstukken die inmiddels bij elke organisatie spelen, geeft Marjan aan: “Het is al niet meer geaccepteerd om over een afstand van minder dan 500 kilometer te vliegen. Grote bedrijven moeten bovendien volgens de Europese CSRD-regels hun uitstoot meten, reduceren en compenseren. Daar kunnen wij in helpen met onze ATPI Halo-propositie. Die maakt het mogelijk om te investeren in sociaal-maatschappelijke projecten en sinds kort kun je nu ook sustainable aviation fuel, dus duurzame brandstof, inkopen via ons project.”
Persoonlijk als het nodig is
ATPI heeft de persoonlijke aanpak als speerpunt, maar sluit de ogen niet voor de digitale mogelijkheden. “Het grootste deel van je boekingen kun je prima via een online tool doen. Dat is heel efficiënt. Wij zijn er juist voor de minder eenvoudige vraagstukken: geen retourtje Amsterdam, maar complexe situaties in bijvoorbeeld de maritieme sector, waarbij de bestemmingen wat exotischer zijn”, legt Marjan uit. “Laatst wilde een klant een vlucht via Japan naar Australië. Als je die via een online tool boekt, kom je heel duur uit. Onze experts kunnen bij zo’n verzoek een prijs regelen die meer dan de helft lager is.”
Ook bij calamiteiten
Het levert dus altijd iets op om even te bellen voor ondersteuning, wil Marjan daarmee maar duidelijk maken. En ATPI is er niet alleen voor wensen, maar ook om te helpen als het spaak loopt: “In juli gaf een grote computerstoring bijvoorbeeld ook op Schiphol problemen. Dan is het fijn dat je je reisagent kunt bellen als je ergens gestrand bent. Wij helpen je dan snel op weg.” Die noodzaak is extra groot bij ‘mission critical’-reizen, zegt Marjan.
“Denk aan transport over zee, de energiesector of iemand die met spoed een kapotte transportband moet repareren. Als je snel die transportband geregeld wilt hebben, kunnen wij je binnen vier uur op een vliegtuig helpen.”
Niet reizen om het reizen
Het accountmanagementteam van ATPI kan assisteren met het opzetten van een nieuw reisbeleid. “Het gaat daarbij tegenwoordig vaak om het sparen van het milieu”, zegt Marjan. “Wij kunnen dan adviseren om meer rechtstreeks te vliegen, meer met de trein, of meerdere bezoeken tegelijk te boeken.” Maar reizen is ook voor ATPI niet altijd heilig. De eerste bevinding bij een audit van het reisbeleid is vaak simpel: niet reizen is het meest duurzaam. “Ook wij als reisagent adviseren om niet onnodig te reizen. Als je wilt, inventariseren we bijvoorbeeld welke reisbewegingen kunnen worden vervangen door meetings via Teams.”
Complexe vraagstukken
ATPI ondersteunt klanten, of het nu gaat om het optimaliseren van je reisbeleid, het maken van milieubewuste keuzes of het inschakelen van de expertise van ATPI bij complexe vraagstukken. “Want in een wereld waarin verantwoord reizen steeds belangrijker wordt, is het goed om te weten dat je kunt rekenen op een partner die het totaalplaatje overziet.”
Dit artikel is gesponsord door ATPI.