Ingrid is Special Project Manager Events bij ATPI. Dat geniet vooral bekendheid vanuit zakelijke reizen en sportevenementen. Onder het label ATPI Events valt echter ook het specialisme incentivereizen.
Tijd voor connectie
Het Engelse woord ‘incentive’ laat zich vertalen met ‘prikkel’ of ‘stimulans’. “Natuurlijk is het een manier om hard werken te belonen en samen successen te vieren”, erkent Ingrid. “Maar zo’n reis biedt deelnemers vooral de tijd om echt met elkaar te connecten. In ons gejaagde bestaan ontbreekt die tijd. Zo’n reis biedt de gelegenheid om, weg van de zakelijke (kantoor)omgeving, onderlinge banden te versterken. Je kunt verdieping in relaties aanbrengen.”
Omdat het binnen veel sectoren uiteindelijk toch vooral een ‘people’s business’ is, is de waarde van een reis evident. “Werknemers zijn sneller bereid stapjes extra te zetten en met relaties bereik je samen betere commerciële resultaten.”
Bijdrage deelnemer
In diverse sectoren vallen incentivereizen tegenwoordig onder compliance-regels. Mede daarom vragen organisatoren steeds vaker een bijdrage van de deelnemers. “Die zijn daar steeds meer toe bereid”, constateert Ingrid. “Inmiddels betalen deelnemers in de helft van de gevallen de reis gedeeltelijk of geheel zelf.”
Content en inspiratie
Incentivereizen draaien vooral om content en inspiratie. Dat komt onder meer tot uitdrukking in fysieke bezoeken aan lokale ondernemingen en projecten. “We zoeken vooral naar innovatie. Zowel de opdrachtgever als de deelnemers aan de reis zijn geïnteresseerd in ontwikkelingen elders, bijvoorbeeld in AI, duurzaamheid of bouwtechnieken. Zo bezoeken we in Parijs bijvoorbeeld bouwprojecten voor de Olympische Spelen.”
Duurzaamheid
Bij het bepalen van de bestemming hebben klanten vaak al wel een idee. “Maar Lapland of Lissabon geeft natuurlijk een andere dynamiek. Wij reiken extra ideeën aan. En we ontzorgen volledig, vanaf het eerste communicatiemoment tot en met de evaluatie.”
Het element duurzaamheid wint daarbij aan belang. ATPI beschikt over de service Halo. Die meet de CO2-uitstoot en ondersteunt bij het verminderen en compenseren ervan. “We geven transparantie over elke reiskilometer, maar ook over bijvoorbeeld de inkoop bij horecapartners. Klanten zijn daar gelukkig ook steeds bewuster mee bezig.”
Lokale pareltjes
Voor de invulling van het dagprogramma werkt ATPI Events intensief samen met lokale specialisten. “DMC’s, oftewel Destination Management Companies”, licht Ingrid toe. “Samen stellen we programma’s à la carte samen; we bieden geen pakketten. Ons streven is om óók iemand die al tien keer Sevilla heeft bezocht nog te verrassen, met locaties en activiteiten die je niet in een reisgids aantreft. Het programma moet wow-momenten bevatten. Of het nou Madrid, Malta of Marrakesh is, het moet een once-in-a-lifetime avontuur zijn.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ATPI Events.