Constant perfectionistisch bezig zijn kost je veel energie. Dingen zijn nooit af, want het kan in jouw ogen altijd beter.
Het altijd alles perfect willen hebben levert je echter ook iets op, zoals waardering voor je werk. Als je steeds complimenten krijgt over het ‘perfecte’ werk wat je aanlevert, stimuleert je dat alleen maar meer. Je wilt dan blijven presteren.
Dit komt waarschijnlijk doordat je waardering van anderen nodig hebt om je goed te kunnen voelen over jezelf. Door ‘perfect’ werk te leveren, voel je je goed over jezelf. Maar als je perfectionisme nodig hebt om je goed te voelen, heeft perfectionisme de leiding over jou in plaats van andersom.
Wil je weten hoe je kunt stoppen met perfectionisme? Dan zijn hier vijf tips:
1. Perfectie is een illusie
Iets perfect doen bestaat simpelweg niet. Niets is perfect. Perfectie is relatief. Wat de ene persoon helemaal geweldig vindt, kan een ander niets bijzonders vinden. Alles is gekleurd door de persoon die ernaar kijkt.
Dit geldt dus ook voor hoe jijzelf naar iets kijkt. Als dat wat je doet in jouw ogen nooit goed genoeg is, zal je altijd bezig zijn met hoe iets nog beter kan. Daarom is het nodig om te kijken naar wat jouw (onbewuste) overtuigingen zijn.
Als jij ervan overtuigd bent dat je altijd meer moet doen dan je best, is dat wat je dient te onderzoeken. Stel goede vragen zoals: ‘is het waar dat ik altijd meer dan mijn best moet doen’, ‘hoe zou het zijn als ik deze overtuiging niet meer zou hebben’ en ‘waarom is het meer waar dat ik niet meer dan mijn best hoeft te doen’. Neem hier de tijd voor, sta er echt even bij stil.
2. Leren relativeren
Wat jij denkt dat belangrijk is, is voor een ander misschien niet belangrijk. Wat voor jou hoofdzaken zijn, zijn voor een ander misschien bijzaken. Daarbij komt ook dat je toch nooit overal invloed op hebt. Wat als je met meerdere personen aan iets moet werken? Stel dat jij vindt dat iets heel belangrijk is en dat het dus goed moet gebeuren, maar anderen hebben daar een andere mening over. Of sterker nog: stel dat het om iets gaat waar jij niet eens voor verantwoordelijk bent.
Leer daarom te relativeren en kijk steeds naar hoe belangrijk iets daadwerkelijk is – en check dit ook bij de ander(en). Dit voorkomt dat je bezig bent met kwaliteit te leveren die zinloos is, omdat niemand daarop zit te wachten of omdat hier niet om is gevraagd.
3. Keuzes maken
Maak steeds bewuste keuzes voordat je iets oppakt. Categoriseer je werk in wat ‘perfect’ moet zijn, wat minder perfect ook prima kan en wat niet foutloos hoeft. Een interne mail hoeft namelijk niet foutloos te zijn. Hoe erg is het als hier bijvoorbeeld wat taalfouten in staan? Dit geldt natuurlijk niet voor externe mails. Interne mails stuur je gelijk weg, terwijl je externe mails nog een keer goed naleest voordat je deze verstuurt.
4. Tegenpool
Om te voorkomen dat je doorschiet in een kernkwaliteit en dus in dat waar je goed in bent, heb je tegenpolen nodig. Als je perfectionistisch bent, kan het zijn dat je accuraat bent en daarin (te) ver gaat. Als je oog hebt voor details, dien je dus ook oog te hebben voor het grote geheel. Anders sla je door en word je pietluttig. Daarom dien je te leren hoe je naast oog voor details ook de grote lijnen kunt blijven zien.
5. Loslaten
Maak eens een lijstje van wat het constant perfectie willen nastreven voor effect heeft op jou. Schrijf eens op papier wat de negatieve gevolgen hiervan zijn, zoals bijvoorbeeld op je gezondheid, je verlangen naar rust, je stemming. Doe dan je ogen dicht en probeer je voor te stellen hoe je leven eruit zou zien zonder de behoefte om alles perfect te willen doen. Wees heel eerlijk naar jezelf toe. Wat zou je eigenlijk anders willen, iets dat belangrijker voor je is?
Verandering gaat beetje bij beetje, steeds met kleine stapjes. Het begint met bewustzijn en dat is al een eerste kleine stap naar het leiding nemen over jouw perfectionisme!
Over Colinda Mertens
Na 25 jaar gewerkt te hebben in diverse ondersteunende functies waaronder office manager, coördinator bestuurssecretariaat en bestuurssecretaresse, heeft Colinda in 2014 Happy Assistant opgericht. Door middel van trainingen en coaching leert zij managementondersteuners hoe je topondersteuning kunt verlenen met plezier en tóch op tijd klaar kunt zijn met je werk.