In 5 stappen productiever werken én meer werkplezier

In 5 stappen productiever werken én meer werkplezier

Overwerken, stress en spanningen op de werkvloer. Productiviteit en werkplezier gaan niet altijd hand in hand. Wel als je deze tips van werk-privébalans-coach Soraya Koendjbiharie volgt.

Als managementassistent ben je een echte ontzorger. De manager kan met een gerust hart op vakantie en jij zorgt dat alles soepel verloopt. Maar hoe blijf je ervoor zorgen dat het werk voor jou soepel verloopt? Dat je niet alleen effectief en productief bent, maar ook plezier hebt in je werk?

Ontdek hoe managementassistenten in vijf eenvoudige stappen hun gebruiksaanwijzing kunnen samenstellen om deze ideale mix van werkgeluk en - succes te bereiken.

Stap 1: Organiseer taken en prioriteiten

Een goede managementassistent weet als geen ander hoe belangrijk het is om taken te organiseren en prioriteiten te stellen. Begin elke dag met het maken van een to-do-lijst, waarbij je de meest urgente en belangrijke taken bovenaan plaatst. Houd rekening met deadlines en zorg ervoor dat je realistische tijdframes toekent aan elk item op je lijst. Zo behoud je het overzicht en voorkom je dat je overweldigd raakt.

Stap 2: Maak gebruik van tech & tools

Maak het jezelf gemakkelijk. Vuistregel: moet je de handeling meer dan twee keer uitvoeren? Automatiseer dan waar mogelijk en maak er een efficiënt en effectief werkproces van. Zet plan-, agenda- en projectmanagementtools in. Met gratis versies kom je soms al een heel eind. Door de juiste tools te gebruiken, bespaar je tijd en minimaliseer je fouten.

Stap 3: Investeer in jezelf

Om productief en effectief te zijn, is het belangrijk om te blijven leren en je vaardigheden uit te breiden. Maak op regelmatige basis tijd voor trainingen en plan het in. Ook wanneer je denkt dat je er juist geen tijd voor hebt. Door te investeren in je eigen ontwikkeling, blijf je niet alleen relevant, maar vergroot je ook je zelfvertrouwen en voldoening in je werk.

Stap 4: Stel grenzen en bewaak je welzijn

Het is verleidelijk om altijd beschikbaar te zijn en overuren te maken, maar dit kan op de lange termijn leiden tot burn-out en verminderde productiviteit. Iedereen zegt wel eens ‘overuren maken hoort erbij’ of ‘een burn-out overkomt mij echt niet’. Maar dat zijn juist de mensen die hun welzijn niet bewaken.

Stel gezonde grenzen voor jezelf en communiceer deze duidelijk naar je collega’s en leidinggevenden. Zorg voor voldoende rust, ontspanning en tijd voor jezelf buiten werktijden. Plan deze dan ook in.

Stap 5: vier successen

Managementassistenten spelen vaak een cruciale rol bij het behalen van successen binnen het bedrijf en de manager. Sta stil bij je prestaties en vier de successen, zowel individueel als met het team. Het verhoogt je zelfwaardering.

Het vieren van successen helpt ons om vooruitgang te erkennen, zelfs als we nog niet alle doelen hebben bereikt. Een positieve werkcultuur draagt bij aan je werkplezier en motiveert je om continu te blijven streven naar verbetering.

Vat je doelen samen

Overzicht en voorbereiding geeft rust. Werk deze vijf stappen voor jezelf uit, en voilá, je hebt je gebruiksaanwijzing voor een productieve en plezierige werkdag. Ook als je het net iets te druk hebt, is het juist belangrijk dat je weer overzicht hebt en daarmee rust creëert.

Pro tip: vat jouw 5 punten in een (digitale) post-it samen en hang ‘m zichtbaar op. Zo heb je elke dag een reminder.

Een gebruiksaanwijzing

Als managementassistent ben je de spil van het bedrijf, en door effectief en productief te werken, lever je een onmisbare waarde aan je organisatie. Maar vergeet niet dat werkplezier en welzijn even belangrijk zijn.

Door je gebruiksaanwijzing zorgvuldig samen te stellen met georganiseerde taken, slim gebruik van technologie, samenwerking, zelfontwikkeling en het bewaken van je grenzen, creëer je de perfecte mix voor een bevredigende en succesvolle carrière als managementassistent.

Dit artikel werd geschreven door Soraya Koendjbiharie.

Soraya Koendjbiharie. Foto: Waldo Koendjbiharie
Soraya Koendjbiharie. Foto: Waldo Koendjbiharie

Soraya Koendjbiharie is een veelzijdige ondernemer die anderen helpt om meer uit het leven te halen. Als werk-privé-balans coach zorgt ze voor productiviteit en ruimte voor belangrijke zaken buiten werk. Daarnaast verbetert ze communicatieprocessen bij overheidsorganisaties. Haar expertise omvat coachingstrajecten, timemanagement trainingen en communicatie-roadmaps.

Haar vrije tijd besteedt ze graag in Griekenland. Benieuwd hoe zij werk en zeven keer per jaar naar Griekenland combineert? Luister dan haar podcast Vrij & Succesvol leven. Meer weten over productiviteit? Bekijk ook Soraya’s website.

Onderdeel van de collectie

Werken aan jezelf

Werk maakt waarschijnlijk een aanzienlijk deel uit van je leven. Wel zo fijn dus als dat werk plezierig is en je productief kunt zijn in een prettige werkomgeving. Deels heb je dat zelf in de hand. Zorg goed voor jezelf (en je omgeving), train je veerkracht en blijf optimistisch. Ook wanneer er (soms) gevoelens van eenzaamheid ontstaan.

In de pauze was er genoeg tijd om het Management Support Magazine door te bladeren. Foto: Cor Salverius

De foto's! Terugblik op het Management Support Event 2024

Het Management Support Event 2024 van 14 november in de Jaarbeurs Utrecht was weer een druk bezocht feest van herkenning. Dit keer leerden deelnemers hoe zij AI kunnen inzetten als bondgenoot.

Management Support Event AI als bondgenoot - samen sterk in support | Jaarbeurs Utrecht

Aftermovie: terugblik op het Management Support Event 2024

Het Management Support Event in de Jaarbeurs Utrecht was weer een groot succes. Bekijk hier een terugblik.

Vraag naar personal assistants neemt toe ondanks AI

Vraag naar personal assistants neemt toe ondanks AI

Ondanks de opmars van kunstmatige intelligentie blijft de vraag bij bedrijven naar personal assistants groot.

5 tips om de mentale veerkracht te trainen

5 tips om de mentale veerkracht te trainen

Er worden steeds meer en hogere eisen gesteld aan medewerkers. Daar is mentale veerkracht voor nodig. Bedrijfsartsen en GZ-psychologen geven 5 tips.

Zo schrijf je een goede prompt met ChatGPT

Zo schrijf je een goede prompt met ChatGPT

ChatGPT inzetten voor je werk als assistant? Dat is een goed idee. Het succes ervan staat of valt met het schrijven van een goede 'prompt'. Wat is dat en hoe schrijf je er een? Trainer Marianne Smits geeft 9 tips.

Drie tips voor betere to-do-lijsten

Drie tips voor betere to-do-lijsten

Dit zijn drie eenvoudige manieren om beter jouw to-do-lijsten te managen.

Een streepje of een ander leesteken?

Een streepje of een ander leesteken?

Hoe ga je om met afkortingen en samenstellingen? Taalcoach Judith Winterkamp geeft advies.

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Kun je meer zelfvertrouwen gebruiken? Dit zijn volgens onze trainer Karen Visser de belangrijkste tips waarmee je bouwt aan zelfverzekerdheid.