Wordt je of word je?

Wordt je of word je?

Is het nou 'wordt je' of 'word je'? Onze taalexpert Judith Winterkamp geeft voor eens en altijd antwoord op die vraag.

Bij veel mensen ontstaat verwarring over deze vraag omdat 'je' achter de persoonsvorm staat. Er is immers een regel die zegt: 'als je onderwerp is en achter de persoonsvorm staat, wordt er geen t toegevoegd.'

In bovenstaande zin is 'je' geen onderwerp, maar meewerkend voorwerp. Het kan vervangen worden door 'aan jou' of 'jou'.

Onderwerp of niet?

Hoe weet je in zo’n geval nou of 'je' onderwerp is of niet? Tip: Vervang 'je' door 'jij'.

  • Kan dat? Dan is 'je' onderwerp en komt er geen t.'Kan dat? Dan is 'je' onderwerp en komt er geen t.
  • Kan dat niet? Dan is 'je' geen onderwerp en moet er wél een t.

In bovenstaande zin kun je 'je' niet vervangen door 'jij'. 'Je' kun je hier wél vervangen door 'aan jou' of 'jou'. Het is hier een meewerkend voorwerp! Het onderwerp van de zin is 'meer uren te werken'.

Meer voorbeelden van zinnen met je als meewerkend voorwerp:

  • Wordt je verteld wat de bedoeling is? (je = jou, meewerkend voorwerp; wat de bedoeling is is onderwerp)
  • Wordt je een grote winst in het vooruitzicht gesteld? (je = jou, meewerkend voorwerp; een grote winst is onderwerp)
  • Wat wordt je nu precies kwalijk genomen? (je = jou, meewerkend voorwerp; Wat is onderwerp)

Voorbeelden van zinnen met ‘je’ als onderwerp:

  • Word je (= jij) straks nog gebeld? (vergelijk: Krijg je (= jij) straks nog een telefoontje?)
  • Word je (= jij) ook zo moe van warm weer? (vergelijk: Ben je (= jij) ook zo moe door het warme weer?)
  • Houd je (= jij) van olijven? (vergelijk: Geef je (= jij) om olijven?)

Wordt je of word je?

Tip: Vervang bij twijfel het werkwoord door het werkwoord 'lopen':

Loop je (= jij) of ga je met de trap?

Hier komt ook geen t en dus bij een werkwoord waarvan de stam op een –d eindigt, ook niet!

Lees meer van onze tips over taal en spelling:

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie. Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

Lees van Judith ook:

Spelling oefenen voor professionals: alle oefeningen

De tussen-n; Hoe schrijf je groentesoep, frikandel en pannenkoeken?

U zal/zult, heeft/hebt, kan/kunt – wat zijn hier de spellingregels?

Judith Winterkamp

Judith Winterkamp

trainer, auteur

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven + Schrijven met flair en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

De kunst van actief luisteren: niet verdedigen, maar verbinden

De kunst van actief luisteren: niet verdedigen, maar verbinden

Als je de ander het gevoel wilt geven dat hij gehoord wordt, moet je loslaten wat er in jezelf speelt. Psycholoog Gerda Bos legt uit hoe je dat doet.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."