Niet alleen Microsoft is druk bezig met het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in zijn software. Ook communicatie- en productiviteitsapp Slack rolt het komende jaar nieuwe functies uit die gebruikmaken van deze nieuwe technologie.
Vorige week kondigde het de komst van Slack GPT aan. En die kan het werk van ondersteuners zowel makkelijker, als moeilijker maken.
Slack GPT neemt 'makkelijke' taken over
Volgens Slack zorgt het gebruik van AI op de werkvloer ervoor dat 90 procent van de gebruikers ervan productiever wordt, maar durft slechts een kwart van bedrijven het tot nu toe aan om met deze technologie te spelen. Slack GPT moet dat veranderen, want die moet de 'makkelijke' klussen van werknemers op zich nemen.
Zo komen er knoppen in de interface van Slack om bijvoorbeeld samenvattingen te genereren van gemiste gesprekken in de chatkanalen. Handig als je terugkomt van verlof of vakantie en even snel bijgepraat wilt worden over de stand van zaken op kantoor of met projecten waar je bij betrokken bent.
Ook kunnen bestaande berichten in de chat door de AI ingekort worden, of kan je de toon van berichten automatisch aangepassen. Dus als je twijfelt of een bericht aan een collega te nors klinkt, kan Slack GPT suggesties geven om zinnen zachter te maken.
Afbeeldingen creëren voor uitnodigingen en presentaties
Voor ondersteuners die al uitgebreid gebruik maken van Slack, in plaats van een Microsoft Teams of Notion, kan de AI ook helpen om op maat gemaakte acties in de workflow in te stellen. Zo kan het jou of andere teamleden bijvoorbeeld automatisch mails versturen bij vorderingen van projecten, memo's aanmaken of relevante collega's uitnodigen om deel te nemen aan ingeplande overleggen.
Ook kan je met Slack GPT, net zoals bij Microsoft Designer, gemakkelijk afbeeldingen kunnen creëren die je kan gebruiken om unieke uitnodigingen en digitale briefkaarten te ontwerpen of het intranet en saaie powerpointpresentaties op te vrolijken.
Automatisch transcriberen en samenvatten van gesprekken
De functionaliteit die ondersteuners mogelijk het meeste werk uit handen zal nemen, is het automatisch notuleren. De audio- en videogesprekken die via de Huddle-functie worden gevoerd (een soort Teams) kunnen met een druk op de knop opgenomen, getranscribeerd en samengevat worden.
Heel handig voor een eerste ruwe versie van notulen. Of als Slack GPT erg goed blijkt te zijn, zo enorm praktisch dat niemand meer hoeft te notuleren tijdens deze gesprekken. Nu is dit misschien niet altijd het leukste werk, maar het volledig automatiseren van dit soort werkzaamheden zet de rol van de ondersteuner mogelijk wel verder onder druk. Des te meer reden om je verder te blijven ontwikkelen in je taken en rollen, om relevant en onmisbaar te blijven.