Vergroot je veerkracht in deze vijf stappen

Vergroot je veerkracht in deze vijf stappen

Veerkracht is een van de 'agile attitudes' die je nodig hebt om wendbaar te kunnen werken. Volg dit vijfstappenplan om jouw veerkracht te vergroten.

“We moeten voortdurend veranderen, agile zijn, onze processen aanpassen, dat kan niet meer anders", aldus psycholoog Jocelyn Rebbens, die als consultant en coach organisaties en hun medewerkers leert om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. “De hakken in het zand zetten en tegen alle nieuwe dingen nee zeggen is er niet meer bij, dan sta je echt aan de kant over een paar jaar.”

Om wendbaar te kunnen werken, heb je vijf zogenoemde 'agile attitudes' nodig: mentale flexibiliteit, verbindingsvermogen, kunnen omgaan met onzekerheid, kunnen veranderen, én veerkracht. Om jezelf op dat laatste punt te verbeteren, kun je het volgende vijfstappenplan volgen:

1. Storytelling
Je gaat anders kijken door een verhaal opnieuw onder woorden te brengen. Neem een moment uit je leven waar je steeds opnieuw een verhaal over vertelt dat je bang maakt of verdrietig. Probeer een nieuwe versie te schrijven met een positievere interpretatie. Onderken hoe je je voelt in dat proces.

Lees ook: Voor alle stille helden; ontdek de storyteller in jezelf

2. Doeloefening
Het hebben van een doel is een belangrijk aspect om veerkrachtig te kunnen zijn. Reflecteer op jezelf met open vragen: wanneer leef je het meest; wat betekent succes voor jou; hoe zou je je kwaliteiten inzetten als je vanuit je ziel koos; wat kun je doen om vandaag een verschil te maken voor iemand; wat is je motto in 140 karakters; waar zou je nee tegen zeggen als je een zinvol bestaan vooropzet?

3. Gaveninventarisatie
Het identificeren en inzetten van je eigen vermogen en kwaliteiten verhoogt je veerkracht. Breng je individuele talenten in kaart, ook die buiten je werk, en beschrijf hoe je daar verschil mee maakt. Vraag collega’s of iemand die je goed kent je vijf grootste kwaliteiten te omschrijven, op papier, dus niet persoonlijk.

4. Dagboek van dankbaarheid
Mensen die dagboeken van dankbaarheid bijhouden, voelen zich wezenlijk beter, heeft onderzoek aangetoond. Schrijf in je dagboek dagelijks drie tot vijf kleine en grote dingen waar je dankbaar voor bent. Schrijf een brief aan iemand die veel voor je betekent. Of vertel mensen op je werk wat je in ze waardeert.

5. Zoek de lol op
Lachen heeft een enorm effect op je veerkracht. Neem aan het eind van de dag tien minuten om de drie grappigste dingen die je hebt meegemaakt, gezien of gehoord op te schrijven en zet erbij hoe je je voelde. Zelfspot telt ook. Was je dag niet leuk, zoek online grappige filmpjes en anekdotes.

Meer leren?

Voor Management Support verzorgt Jocelyn Rebbens de tweedaagse training ‘Positieve praktische psychologie’.

Onderdeel van de collectie

Werken aan jezelf

Werk maakt waarschijnlijk een aanzienlijk deel uit van je leven. Wel zo fijn dus als dat werk plezierig is en je productief kunt zijn in een prettige werkomgeving. Deels heb je dat zelf in de hand. Zorg goed voor jezelf (en je omgeving), train je veerkracht en blijf optimistisch. Ook wanneer er (soms) gevoelens van eenzaamheid ontstaan.

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Tien tips voor meer zelfvertrouwen op de werkvloer

Kun je meer zelfvertrouwen gebruiken? Dit zijn volgens onze trainer Karen Visser de belangrijkste tips waarmee je bouwt aan zelfverzekerdheid.

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Amerikaanse presidenten zijn al decennialang voorbeelden voor leiders in het bedrijfsleven. Maar ook assistants kunnen wat van de inwoners van 1600 Pennsylvania Avenue leren.

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Als introvert moet je leren om je plek op te eisen. Op jouw manier. "Een belangrijke oefening is het inbreken in vergaderingen", zegt trainer en psycholoog Gerda Bos.

Fan van de krijtstreep? Deze past bij jou

Fan van de krijtstreep? Deze past bij jou

Een krijtstreep straalt vertrouwen en leiderschap uit. Imagostylist Berna de Jong legt uit waarom en hoe je die het beste draagt.

Shutterstock / deze afbeelding werd gemaakt met AI.

'De assistant moet zichzelf op de voorgrond durven zetten'

Juist door de opkomst van kunstmatige intelligentie worden menselijke vaardigheden belangrijker, ziet Huub van Mackelenbergh. De ondersteuner moet daarom omarmen wat ongemakkelijk is, om relevant te blijven.

Migraine op de werkvloer is een groot probleem

Migraine op de werkvloer is een groot probleem

Migraine op de werkvloer komt veel voor en zorgt voor verzuim. Vaak schamen medewerkers schamen zich ervoor. Schuif deze hersenziekte dus niet aan de kant.

Je mail aan het checken? Vergeet niet te ademen

Je mail aan het checken? Vergeet niet te ademen

De hele dag achter een scherm? Let eens op je ademhaling. Schermapneu kan je na een werkdag uitputten. Zes tips om dat te voorkomen.

Bewaak je grenzen door eens 'nee' te zeggen

Bewaak je grenzen door eens 'nee' te zeggen

Bij reorganisaties, ontslagen of fusies kan het secretariaat opeens drastisch veranderen. Hoe bewaak je grenzen, rollen en functies? Dit is de tweede aflevering van de serie 'krappe bezetting' van werkplektrainer Karen Visser.