Zakelijke brief of e-mail: van aanhef tot afsluiting

Zakelijke brief of e-mail: van aanhef tot afsluiting

Een zakelijke brief of e-mail schrijven gaat het best als je de (ongeschreven) regels kent. Bekijk alle tips en voorbeelden.

‘Schrijf jij die brief even?’
‘Stel jij vast een mail op?’
De instructie klinkt eenvoudig genoeg, maar een zakelijke brief schrijf je niet zomaar even. Als je er eenmaal voor gaat zitten, merk je dat je wel wat aanknopingspunten kunt gebruiken. Hoe begin je een formele brief of e-mail? Hoe sluit je deze af?

Op ons opleidingsplatform vind je trainingen als ‘Creatief zakelijk schrijven’ en ‘Schrijven met AI’.

Zakelijke brief of e-mail: alle adviezen

Het schrijven van een zakelijke brief gaat een stuk sneller, gemakkelijker en beter als je een aantal voorbeeldteksten paraat hebt. Het liefst met een paar verschillende opties, zodat je niet steeds exact dezelfde brief of e-mail schrijft.

Management Support heeft door de jaren heen alle onderdelen van de zakelijke brief weleens behandeld. We bundelen hier graag alle adviezen en voorbeelden, zodat je altijd een spiekbrief bij de hand hebt als je een formele brief moet schrijven. Ons eerste advies: sla dit overzichtsartikel op als favoriet, dan raak je het zeker niet meer kwijt!

Klik hieronder door naar het specifieke onderdeel van de zakelijke brief waar je hulp mee nodig hebt. Zie je door de bomen het bos niet meer? Probeer eens te zoeken met Ctrl-F of ⌘-F.

Aanhef zakelijke brief

Voor je goed en wel begonnen bent aan je brief of e-mail, moet je al bedenken hoe je de ontvanger aanspreekt. Welke etiquetteregels zijn er voor de aanhef van een formele brief?

Een zakelijke brief begin je over het algemeen met ‘Geachte heer ...’ of ‘Geachte mevrouw ...’

Zeker als je voor het eerst met elkaar correspondeert, en het een formele relatie betreft, heeft dit de voorkeur. Als je langere tijd met een zakelijke relatie correspondeert, kun je na verloop van tijd eventueel overschakelen op ‘Beste…’

Lees ook de volgende adviezen:

Aanspreekvorm

De aanhef van een zakelijke brief kan ook afhangen van iemands titulatuur. Bepaalde beroepen en rangen hebben hun eigen aanspreekvorm, al worden die steeds minder gebruikt. Op Wikipedia vind je een uitputtende lijst van titulaturen en aanspreekvormen. Management Support heeft de volgende specifieke adviezen:

Initialen

Initialen bestaan uit beginletters van namen, dat weten de meeste mensen wel. Maar hebben we het dan over de voornaam, de achternaam of allebei?

Lees: Bestaan iemands initialen uit de eerste letters van zowel voor- als achternaam?

Openingszin

Met een goede openingszin van je brief of e-mail maak je een goede eerste indruk. Maar je kunt het ook meteen verpesten. Vermijd openingen als ‘Naar aanleiding van uw schrijven d.d.’ en kom snel ter zake: ‘Vriendelijk dank voor uw sollicitatiebrief.’

Lees onze adviezen voor een goede openingszin.

Inhoud

De eigenlijke inhoud van een zakelijke brief is natuurlijk erg afhankelijk van het onderwerp en het doel van jouw schrijven. Belangrijk is in elk geval dat je duidelijke en correcte taal gebruikt, taakgericht schrijft en vriendelijk bent.

Lees hierover:

Slotzin

Het meest gelezen advies op deze website gaat over de slotzin. Blijkbaar vragen veel mensen zich af hoe je een zakelijke brief of e-mail op een correcte manier afsluit. Met een klassieker als ‘Ik zie uw reactie graag tegemoet’ zit je altijd goed. Wil je wat actiever oproepen tot actie, dan schrijf je bijvoorbeeld: ‘Hebt u nog vragen, dan kunt u mij altijd bellen.’

Lees alle voorbeelden in Slotzin: hoe beëindig je een brief of e-mail?

Ondertekening

Het ondertekenen van de zakelijke brief is de laatste stap voordat je het geheel nog eens goed naleest. Schrijf je de brief of e-mail namens jezelf, dan is een simpel ‘Met vriendelijke groet’ voldoende, gevolgd door jouw naam en functie. Maar wat als je wilt ondertekenen namens een manager, of meerdere personen? En hoe werkt het als er ook handtekeningen nodig zijn?

Onze adviezen:

Eindredactie

Hoewel de verleiding groot kan zijn om een zakelijke brief of e-mail direct te versturen, is het zeer aan te raden om de tekst nog eens goed na te lezen. Je wilt vooral gênante fouten voorkomen: staan namen wel goed vermeld? Staan er geen lelijke dt-fouten in? Maar ook: komt jouw boodschap goed over? Weet de lezer straks wat je van hem of haar wilt?

Lees:

Voorbeeld

Als je een uitnodiging moet versturen en liever een kant-en-klaar voorbeeld overneemt, dan heb je geluk. Zie ons voorbeeld van een formele uitnodiging voor een evenement.

Til jouw communicatie naar een hoger niveau

Op het opleidingsplatform van Management Support vind je trainingen als ‘Creatief zakelijk schrijven’ en ‘Schrijven met AI’. Nooit meer een tip missen? Meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief!

Onderdeel van de collectie

Schrijven

Hier vind je alles over helder en overtuigend zakelijk schrijven voor e-mails, uitnodigingen en (teams)chats. En over het redigeren van teksten.

Hoe voorkom je een mismatch in communicatie? 'Beweeg mee om te doorbreken'

Hoe voorkom je een mismatch in communicatie? 'Beweeg mee om te...

Onbegrip en irritaties op het werk komen vaak voort uit mismatches in communicatie. Hoe voorkom je die mismatches? Trainer Kristine Ates legt uit hoe je met de NLP-methode aansluit bij de ander en wat je ermee bereikt. "Je wordt een veelzijdig mens."

Moeten Engelse termen ook los in het Nederlands?

Moeten Engelse termen ook los in het Nederlands?

Engelse woorden, hoe schrijf je die in het Nederlands? Onze taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

Download het extra gratis magazine; de eindejaarsspecial van 2024

Download het extra gratis magazine; de eindejaarsspecial van 2024

Het einde van het jaar is in zicht. Traditiegetrouw biedt de redactie van Management Support je een klein cadeau aan.

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Het einde van het jaar is in zicht. Gaan er veel dingen voor jou veranderen in 2025? Dit zijn tien tips van trainer Karen Visser om je voor te bereiden op en om te gaan met veranderingen.

Jeroen Busscher

Het gaat om jou

Onze columnist Jeroen Busscher gelooft niet in het gospel van kunstmatige intelligentie.

'Als ik laat zien wat AI kan, vallen mensen van hun stoel van verbazing'

'Als ik laat zien wat AI kan, vallen mensen van hun stoel van...

Zelfstandig programmasecretaris Nina Bauer zet specifieke tools in bij het notuleren en wint daarmee veel tijd. Ze noemt zich AI notulist. 'AI is mijn bondgenoot.'

Het novembernummer van Management Support Magazine is uit!

Het novembernummer van Management Support Magazine is uit!

De nieuwste editie van Management Support Magazine is vandaag uit en verschijnt binnenkort bij je op de mat.

Management Support Magazine november 2024

Management Support Magazine november 2024

Hoe ziet het vak van de assistant er in 2034 uit? Dat en meer in het nieuwe Management Support Magazine.