Hoe verloopt een agendapunt?

Hoe verloopt een agendapunt?
Judith Winterkamp

Een productieve voorbereiding is de basis van effectief vergaderen. In de aanloop naar een vergadering is het van cruciaal belang dat zowel voorzitters als aanwezigen een duidelijk pad uitstippelen.

Dit is een samenvatting van een zakelijkegroei-sessie. Bekijk de volledige sessie hier.

Vergaderingen die uitlopen, mensen die onbelangrijke zaken bespreken, beslissingen die niet worden genomen en een voorzitter die niets doet, het zijn allemaal veel voorkomende gebeurtenissen. Al deze irritaties blijken tijdens een vergadering voor te komen. Ze zijn echter het resultaat van een probleem dat zich eerder in het proces voordeed. Met name een gebrek aan voorbereiding.

Effectief vergaderen

Voor een productieve vergadering is het van cruciaal belang om ruim van tevoren een vergadering voor te bereiden. Een vergadering mist een bepaald doel en context zonder voorbereiding - voor zowel aanwezigen als voorzitters. Deelnemers kunnen niet doelgericht zijn, en voorzitters kunnen niet tussenbeide komen omdat ze geen kader hebben om zich aan vast te klampen.

Waar moet je vóór de vergadering allemaal rekening mee houden?

De actielijst
Het controleren van de takenlijst van de vorige vergadering is de eerste stap in de voorbereiding van de vergadering. Zorg ervoor dat je vóór de vergadering op de hoogte bent van de voortgang van de acties. Staan er nog acties open? Zijn er deadlines verstreken? Is het nodig ergens een update over te geven?

De actiehouders dienen idealiter de voorzitter te informeren over de status van hun actie. Maak er een gewoonte van om dit regelmatig te doen. Als actiehouders niet op eigen initiatief een update aan de voorzitter doorgeven, spreek hen dan aan. Is het nodig om de groep op de hoogte te houden van een actie? Zorg er in dat geval voor dat de verantwoordelijke van de actie het als nieuw agendapunt aan de voorzitter voorlegt.

De agendapunten
Veel notulisten hebben het idee dat de vergadering begint, er is een wirwar van uitspraken en dan is het agendapunt opeens afgelopen. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een agendapunt heeft in de basis drie onderdelen.

  1. De introductie: beeldvormende fase
    Waar hebben we het over? Wat is het probleem? Wat gaan we doen?
  2. De discussie: oordeelsvormende fase
    Wat vinden we daarvan? Zijn we het daarmee eens of niet?
  3. De besluitvorming: besluitvormende fase
    Wanneer er een besluit moet worden genomen.

Elk agendapunt heeft altijd de introductie, de discussie en de besluitvorming. Beginnende notulisten schrijven vaak zoveel mogelijk op en gieten daarna alles in een verhaal. Dan zie je vaak dat het verslag een soort opsomming wordt van uitspraken die zijn gedaan tijdens de vergadering. Dat was ooit prima, maar inmiddels is het verlangen van vergaderaars anders. Die willen heel kort en bondig weten: Waar ging het over en wat gaan we doen?

Dat betekent dat het heel belangrijk is om te weten waar je zit met uitspraken in het verloop van het agendapunt. Als je uitgaat van de drie onderdelen, worden je notulen veel korter. Als je de discussie wil noteren kan dat, maar negen van de tien keer is dat niet echt nodig.

Notuleren als een pro door Judith Winterkamp

Judith Winterkamp is een trainer in de schriftelijke communicatie Nederlands en snellezen. Vandaag gaan we het hebben over ‘slim notuleren’ en dat betekent dat je in plaats van ‘lijden’ als notulist, gaat ‘leiden’. 
  • Notuleren als een pro 
  • Hoe verloopt een agendapunt? 
  • Hoofd- en bijzaken scheiden 
  • Procesinformatie en inhoudelijke informatie
Dit platform is volledige kosteloos, een bedankje voor het mede-mogelijk maken van beter vergaderen. Aangeboden door iBabs en Management Support.
Zo win je de strijd tegen te lange vergaderingen

Zo win je de strijd tegen te lange vergaderingen

Is je werkdag altijd korter dan je hoopt door eindeloos vergaderen? Drie tips om meer 'werk' te halen uit je werkdag.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens uit.

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event aan het water

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event...

De zee, meren, rivieren. Bij veel mensen spreekt het water tot de verbeelding en wordt dit als inspirerend ervaren. Center Parcs Meetings & Events beschikt over enkele unieke locaties aan het water. Perfect dus voor die inspirerende bijeenkomst. Enkele pareltjes zijn Brasserie Zuiderzoet, onderdeel van Center Parcs De Eemhof en Center Parcs Zandvoort.

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles organiseren

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles...

Van kleinschalig teamuitje tot meerdaagse conferentie: bij Van der Valk Amersfoort-A1 kan je terecht voor elke bijeenkomst die je wilt organiseren. 'Veelzijdigheid, gastvrijheid en maatwerk' is het motto van de enkele jaren terug fors uitgebreide locatie, zegt commercieel manager Ellen Warnar. "Welke vraag we ook krijgen, 'nee' is nooit een optie."

Maak van jouw vergadering een échte zinnenprikkelende beleving

Maak van jouw vergadering een échte zinnenprikkelende beleving

Eten verbindt. Eten inspireert. Eten prikkelt je zintuigen. En nergens ervaar je dat meer dan in de Mauritskazerne. Het is dé ontmoetingsplek voor bedrijven, organisaties en overheden. Een unieke locatie in het hart van de FoodValley om van je vergadering een échte beleving te maken.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

Help! Ik kan geen vergaderstukken meer toevoegen in agenda's binnen Outlook

Help! Ik kan geen vergaderstukken meer toevoegen in agenda's binnen...

Met een update maakte Microsoft het een tijdje terug onmogelijk om nog documenten te koppelen aan afspraken in Outlook. Tot ergernis van assistants wereldwijd. Wat is de oplossing, vraagt een ondersteuner.

Heidag organiseren? 5 tips voor de perfecte dag

Heidag organiseren? 5 tips voor de perfecte dag

Je raadt vast al dat een inspirerende locatie belangrijk is voor een geslaagde heidag. Voor een brainstormsessie, een denkdag, een doedag, een teamdag, een brown bag-meeting. Of hoe je zo'n dag voor jouw team of organisatie ook noemt. Maar wat zijn nog andere tips om die dag onvergetelijk te maken? Succes gegarandeerd met deze tips.