Lifehacks zijn razend populair. De bekendste hack van dit moment is hoe je in een minuut een oude sok omtovert in een mondmasker. De naaimachine hoef je niet tevoorschijn te halen: met drie keer knippen kom je er al.
Onder hacks verstaan we alles dat op een slimme, onconventionele manier een probleem oplost. Lifehacking is volgens lifehackingdocent en -pionier Martijn Aslander een mix tussen timemanagement, kennismanagement en persoonlijke ontwikkeling, met een vleugje MacGyver. Het gaat om hoe je informatie traceert, organiseert, filtert en deelt, overzicht houdt en voorkomt dat je informatiestress krijgt. Lifehacking gaat over meer doen in minder tijd met minder stress, zodat je slim kunt bewegen in de drukke digitale samenleving.
Hack in de vergadering
Wie wil nou niet productiever vergaderen in minder tijd? Zeker als je beseft dat we gemiddeld een kwart van onze werktijd in vergaderingen zitten. Het is belangrijk om kritisch te kijken hoe we het vergaderproces beter kunnen inrichten. Welke hacks we kunnen toepassen zodat we sneller en efficiënter kunnen vergaderen. Hier zijn alvast drie vergaderhacks om mee te beginnen:
1. Vergader eens om 12.34 uur
Stel dat je een vergaderverzoek ontvangt met een aanvangstijd van 12.34 uur. Het valt gelijk op dat het tijdstip afwijkt. Wat zou dit betekenen? Interessant! Het verrassingselement van een afwijkend tijdstip als 12.34 tovert een geplande en naar verwachting saaie vergadering om in eentje die weleens boeiend kan zijn. Grote kans dat de deelnemers op tijd en beter gefocust zijn dan normaal!
2. Bereid je voor met een elevatorpitch
Pas het principe van de elevatorpitch toe in de vergadering. We hebben steeds minder tijd, maar moeten ook met meer informatie sneller beslissingen nemen. Daarom is het extra belangrijk dat jij je boodschap tot de absolute kern terugbrengt. Wil je dat mensen onthouden wat jij zegt, dan moet je in staat zijn om je verhaal kort en krachtig te vertellen. En dat is ongeveer in de tijd die je in een lift hebt voor je gesprekspartner weer uitstapt.
3. Gebruik een stopwatch
Timing is k(ill)ing. Wil je effectief vergaderen? Houd dan de klok nauwlettend in de gaten. Dat betekent: op tijd beginnen én, minstens zo belangrijk, op tijd een eind breien aan de meeting. Als je per agendapunt een maximum bespreektijd vastlegt, wordt dat een stuk eenvoudiger. Zorg dat er een stopwatch op tafel ligt en zorg ervoor dat iedereen hem kan zien – dit zal de zaken versnellen en de agenda op schema houden.
Ben je nieuwsgierig welke vergaderhacks er nog meer zijn? Bekijk dan eens onze infographic met vergaderhacks.