7 belangrijke aandachtspunten om medewerkers te lokken en te behouden

7 belangrijke aandachtspunten om medewerkers te lokken en te behouden

Hoe trek je nieuwe werknemers aan en hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Dit zijn de tips van organisatiepsycholoog Kilian Wawoe.

De factoren salaris, locatie, cultuur en een goed inwerkproces (onboarding) zijn belangrijke redenen waarom medewerkers bij een bepaalde werkgever willen werken. Dit is de checklist die iedere organisatie - van het secretariaat tot aan de top - van organisatiepsycholoog Kilian Wawoe moet aflopen bij het aantrekken en behouden van nieuwe collega's.

1. Is het salaris goed?

Wat Wawoe betreft moet het salaris gewoon altijd op orde zijn. Dat houdt in dat het loon voor assistants op deze positie vergelijkbaar is met soortgelijke bedrijven voor dezelfde functie.

Een goed salaris is extra belangrijk voor mensen die (nog) geen eigen woning huis bezitten – dat zijn vaak jonge starters. “Ook zij willen net als oudere generaties huisje, boompje, beestje. Maar met één keer modaal kun je tegenwoordig geen huis kopen”, legt Wawoe uit.

2. Is de locatie goed?

Wat betreft locatie gaat het niet zozeer om of het pand dichtbij het station staat of niet, maar of het goed bereikbaar is voor de sollicitant, stagiair of de medewerker.

3. Komt de potentiele stagiair of collega in aanraking met de bedrijfscultuur?

De zwaarwegendste reden waarom een iemand voor jouw bedrijf kiest als nieuwe werkgever, is de cultuur op de afdeling of secretariaat. Daarbij weegt de sollicitant af of hij bij de groep wil horen, vertelt Wawoe.

“Laat mensen rondkijken in je organisatie in de eerste fase van de oriëntatieronde en zorg dat ze medewerkers ontmoeten. Betrek collega’s actief bij het recruitmentproces. Als je duizend medewerkers hebt, dan heb je duizend recruiters in huis.”

4. Is de onboarding goed geregeld?

Zorg voor een goede onboarding. Is er iemand op de eerste werkdag van de nieuwe collega en is er voldoende tijd is om verbinding met elkaar te leggen? Nieuwe mensen hebben daar extra behoefte aan. Het helpt om te denken aan de C's van het inwerkproces, zoals connectie en check-ins.

“Kwaliteit en kwantiteit van het contact is heel belangrijk”, zegt Wawoe. En dat geldt niet alleen voor de eerste introductieweek. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe medewerkers al in de eerste 45 dagen na het tekenen beslissen of ze langer dan één jaar blijven.

Naast het aantrekken van nieuwe collega's op het secretariaat, is het behouden even zo belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat er drie kernelementen zijn waarvoor medewerkers bij een organisatie blijven: groei, autonomie en verbondenheid.

5. Kan de nieuwe collega groeien binnen de organisatie?

Ondersteuners leren van hun collega’s en dat zorgt ervoor dat iemand groeit. Je moet dus zorgen voor een cultuur waarbij het normaal is om feedback te vragen en te geven.

De leidinggevende, buddy of stagebegeider hebben daarin een voorbeeldfunctie. Je moet regelmatig gesprekken voeren met je medewerkers, collega's en stagiairs, zegt Wawoe. “Dat gaat over wat iemand doet en waar iemand naar toe wil, wat iemand stimuleert en motiveert.”

6. Heeft de nieuwe medewerker voldoende autonomie?

Om te kunnen groeien is autonomie van groot belang. “Leren gaat het beste als je een goed voorbeeld krijgt van een ander, maar vervolgens zelf aan de slag gaat”, aldus Wawoe.

Autonomie is geen onafhankelijkheid: binnen de groep moet het individu zo veel mogelijk zelf doen, om als het nodig is weer terug te kunnen vallen op die groep.

7. Voelen medewerkers zich verbonden met elkaar?

“Andere mensen zijn een bron van werkvreugde en geven ons een gevoel van verbondenheid”, zegt Wawoe. Zowel HR als de al langer op het secretariaat werkende collega's hebben een belangrijke rol om te zorgen voor die verbondenheid, benadrukt Wawoe.

“Plan theeleutmomenten in, zorg voor contactmomenten”. Zo kunnen nieuwe werknemers en stagiairs hun collega's op het secretariaat en leidinggevenden binnen de organisatie beter leren kennen.

Het gaat dan niet om ‘hoeveel dagen’ een team op kantoor moet zijn, maar om wat ze daar doen. Kantoordagen zijn dagen waarbij medewerkers elkaar groei en verbondenheid geven. Dat kun je stimuleren met goede managers, een feedbackcultuur en het instellen van contactmomenten.

Dit aangepaste artikel verscheen eerder bij PW.

Onderdeel van de collectie

Hr-taken

Een interessante uitbreiding van je rol en takenpakket is door hr-taken op je te nemen. Als hr-assistent kun je betrokken zijn bij het begeleiden en inwerken van nieuwe medewerkers, bij medewerkerstevredenheid én bij werving en selectie.

Gelukkig 'nieuwjaar' of 'Nieuwjaar'?

Gelukkig 'nieuwjaar' of 'Nieuwjaar'?

Hoe schrijf je de feestdagen in de (zakelijke) communicatie correct? Een kleine opfriscursus.

'Als ik laat zien wat AI kan, vallen mensen van hun stoel van verbazing'

'Als ik laat zien wat AI kan, vallen mensen van hun stoel van...

Zelfstandig programmasecretaris Nina Bauer zet specifieke tools in bij het notuleren en wint daarmee veel tijd. Ze noemt zich AI notulist. 'AI is mijn bondgenoot.'

Hoe gangbaar is onbereikbaarheid buiten werktijd in Nederland?

Hoe gangbaar is onbereikbaarheid buiten werktijd in Nederland?

Het recht op onbereikbaarheid buiten werktijd is in Nederland niet expliciet wettelijk vastgelegd. Hoe onbereikbaar zijn Nederlandse werknemers eigenlijk buiten werktijd?

Zo herken je een giftige werkomgeving als je solliciteert

Zo herken je een giftige werkomgeving als je solliciteert

Dit zijn vier tekenen om op te letten als je solliciteert bij een nieuwe werkgever, en je wilt weten of dit een gezonde werkomgeving is.

Christina Vacondio Vargas. Foto: Mark Kohn

Een omweg via hospitality naar assistant

In de rubriek Het Kantelpunt nemen smaakmakers uit ons vak je mee naar het moment waarop hun kijk op hun werk en zichzelf veranderde. Deze keer: Christina Vacondio Vargas, Talent Team Assistant bij Eden McCallum.

De kreeftentheorie van Yousri Moundour geldt ook voor ondersteuners. Foto: Cor Salverius

'Ongemak is een cadeautje' [video]

Je krijgt het liever niet van de Sint in je schoen, maar ongemak is volgens verandermanagementexpert Yousri Mandour een cadeau voor de assistant. Bekijk het korte video-interview met hem.

Het novembernummer van Management Support Magazine is uit!

Het novembernummer van Management Support Magazine is uit!

De nieuwste editie van Management Support Magazine is vandaag uit en verschijnt binnenkort bij je op de mat.

Management Support Magazine november 2024

Management Support Magazine november 2024

Hoe ziet het vak van de assistant er in 2034 uit? Dat en meer in het nieuwe Management Support Magazine.