De best gelezen interviews van het afgelopen jaar

De best gelezen interviews van het afgelopen jaar

Wat vertelden managementondersteuners in 2022 over hun werk en hun plannen voor het nieuwe jaar? Deze vijf interviews trokken de meeste lezers.

1. Overstapberoepen: deze ondersteuners maakten een carrièreswitch

Overweeg je een carrièreswitch, omdat je nog maar moeilijk aan de bak komt of omdat je gewoon iets anders wilt? Jouw kwaliteiten komen in menig ander beroep van pas. De ervaringen en tips van drie oud-ondersteuners en een gedragspsycholoog.

Carrièreswitch

2. Tanja Westenborg is PA van het Jaar: ‘De ceo nomineerde mij’

Tanja Westenborg is bij de de Dutch IT-channel Awards bekroond tot PA van het Jaar. Management Support sprak haar eerder over haar werk en haar nominatie.

tanja westenborg
Tanja Westenborg. Foto: Cor Salverius / Dijkstra

3. Mandisa is EA bij Netflix: ‘Jouw urgentie is niet mijn urgentie’

Mandisa Oosterling werkte altijd als interimmer, tot ze een vast contract kreeg aangeboden bij Netflix. Ze benadert haar werk nu anders dan in haar interimtijd. “Inmiddels vind ik het belangrijker om te bedenken: wat vind ík leuk en wat heb ík nodig om goed te functioneren?”

Mandisa Oosterling

4. Bo is service delivery executive. Wat houdt die functie in?

Wat doet een service delivery executive? Bo Vermeij vervult die functie nu anderhalf jaar. "Het overstijgt de rol van officemanager."

Bo Vermeij
Bo Vermeij is service delivery executive.

5. PA Leonie Sloot: ‘Als ik geen waarde kan toevoegen, dan werkt het niet voor mij’

Leonie Sloot is personal assistant digital and process excellence bij netbeheerder TenneT. Haar rotsvaste vertrouwen in haar intuïtie bracht haar via een carrièreswitch precies waar ze moet zijn. “Ik bén gewoon een directiesecretaresse.”

Leonie Sloot
Leonie Sloot
6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."