3 tips van een expert om anderen te overtuigen

3 tips van een expert om anderen te overtuigen

Pacelle van Goethem schreef een bestseller over overtuigen en spreekt op het Management Support Event. Zij geeft alvast drie snelle tips om jouw overtuigingskracht te verbeteren.

  1. Zet een lage(re) stem op om meer indruk te maken, kies juist voor een hoge(re) stem als je informatie wilt.
  2. Mensen vinden het moeilijk om twee keer achter elkaar ‘nee’ te zeggen, daarvan kun je gebruikmaken. Vraag bijvoorbeeld: “Kun je dit morgen af hebben?” Als het antwoord nee is, vraag je of het dan misschien overmorgen kan. De ander is dan meer geneigd om ja te zeggen dan wanneer je dit direct had gevraagd.
  3. Wil je mensen meenemen in jouw oplossing, beschrijf dan niet het probleem in de huidige situatie, maar vertel waar je naartoe wilt en wat het obstakel is om daar te komen. Dus niet: “Je hebt nu een stoel die jou rugpijn geeft.” Maar: “Als je deze stoel koopt, voelt je rug als herboren.”

Op 8 november is Pacelle van Goethem keynotespreker op het Management Support Event. Lees ons interview met haar alvast in het nieuwe Management Support Magazine (wist je dat je het abonnement twee maanden gratis kunt uitproberen?)

Pacelle van Goethem. Foto: Marleen van Goethem
Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Waarom zijn mensen zo bang om duidelijke taal te gebruiken? Trainer Judith Winterkamp zou deze woorden het liefst verbieden.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.