De 5 best gelezen artikelen over spelling en taal

De 5 best gelezen artikelen over spelling en taal

Lezers van Management Support weten de artikelen over spelling en taal goed te vinden. Welke vijf stukken trekken dit jaar de meeste lezers?

1. Wat is juist: ‘Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt …’?

Onze Nederlandse taal is prachtig, maar vaak ook erg lastig. Zoals de zin ‘Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt'? Management Support geeft het antwoord!

Lees het artikel >>>

aanhalingsteken komma punt citaat

2. Kun je enkel ‘Beste’ gebruiken als aanhef in een mail?

Een lezersvraag aan schrijftrainer Judith Winterkamp: “Als ik een mail stuur aan een groep mensen, kan ik dan ‘beste’ als aanhef gebruiken?”

Lees het artikel >>>

vrouw typt op computer

3. Verleden tijd van ervaren: is dat ‘ervaarde’ of ‘ervoer’?

Taal leeft en is continu aan verandering onderhevig. De vervoeging van sterke werkwoorden is hier een goed voorbeeld van, legt schrijftrainer Judith Winterkamp uit.

Lees het artikel >>>

vrouw met laptop

4. Schrijf je ‘standaard’ los of vast aan het volgende woord?

Nog een lezersvraag: “Ik schrijf het woord ‘standaard’ altijd los van het woord dat erna komt, zoals ‘standaard modelbrieven’. Is dat eigenlijk wel juist?”

Lees het artikel >>>

rafelend touw

5. Overtuigend schrijven? Dit kun je leren van de filosoof Epictetus

Ontdek hoe je overtuigend en in eigentijdse woorden schrijft, en daarmee je lezer blij maakt. Judith Winterkamp legt uit wat je van de filosoof Epictetus kunt leren.

Lees het artikel >>>

epictetus

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."