Engelse brief of e-mail: alle adviezen en voorbeelden

Engelse brief of e-mail: alle adviezen en voorbeelden

Moet je een Engelse brief of mail schrijven? Hier lees je alle verzamelde adviezen en voorbeelden voor een brief of mail in het Engels.

Een Engelse brief of e-mail verschilt op een aantal punten van een zakelijke brief of mail in het Nederlands. Dat begint al bij de adressering en aanhef en gaat door tot de afsluiting en ondertekening. Vervolgens zijn er ook nog verschillen tussen Engelse brieven in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Management Support heeft door de jaren heen vele adviezen geschreven voor het schrijven van een Engelse brief, inclusief voorbeelden. Hieronder willen we deze tips zo overzichtelijk mogelijk voor je verzamelen.

Op ons opleidingsplatform vind je communicatietrainingen als ‘Creatief zakelijk schrijven’ en ‘Helder en tactvol communiceren’.

Engelse brief of mail: van aanhef tot afsluiting

Het schrijven van een Engelse brief gaat een stuk sneller als je een aantal voorbeelden paraat hebt. Het liefst met verschillende opties, zodat je niet steeds precies dezelfde Engelse brief of e-mail schrijft.

Klik hieronder door naar het specifieke onderdeel van de Engelse brief waar je hulp mee nodig hebt. Zie je door de bomen het bos niet meer? Probeer eens te zoeken met Ctrl-F of ⌘-F.

Adressering Engelse brief

Een adres in Engeland wordt niet hetzelfde geschreven als een adres in Nederland. Een bekend voorbeeld is het feit dat de straatnaam en het huisnummer in omgekeerde volgorde staan. Maar er zijn ook andere verschillen. Zo is de Engelse vorm van t.a.v. (ter attentie van) verouderd en kun je deze dus beter weglaten.

Zie voor meer uitleg en een voorbeeld: Een Engels adres, hoe schrijf je het?

Aanhef

De Engelstalige wereld is niet erg gehecht aan titulatuur. Daarom schrijf je in de aanhef van brieven aan afgestudeerden met een mastertitel gewoon Mr of Mrs/Miss/Ms (zonder punt).

Een uitzondering wordt gemaakt voor hoogleraren en gepromoveerde personen, waarbij je altijd ook de naam moet noemen. In de aanhef mag je de titel ‘professor’ nooit afkorten.

Lees de uitgebreide adviezen:

Briefindeling

Volgens de Nederlandse indeling komt de datum na de adressering, maar in een Engelse brief staat de datum linksboven. Een onderwerp of referentie komt juist ná de aanhef.

Daarnaast is er nog een aantal verschillen tussen brieven in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Lees ons artikel over de Engelse briefindeling voor een overzicht.

Inhoud Engelse brief

Wat zijn vervolgens handige zinnen in een Engelse brief of mail? Van sommige uitdrukkingen die regelmatig voorkomen, is het natuurlijk handig om een paar voorbeelden paraat te hebben.

Hoe maak of bevestig je bijvoorbeeld een afspraak, of zeg je deze af? Hoe schrijf je een goed afwezigheidsbericht in het Engels? Lees: Bruikbare Engelse zinnen in een e-mail.

Schrijfwijzen

Naast de verschillen in adressering, zoals het omdraaien van straatnaam en huisnummer, zijn er nog meer verschillen in schrijfwijzen tussen het Engels en het Nederlands. Zo kun je data, tijdstippen en getallen niet zomaar naar het Engels vertalen.

Lees de uitgebreide adviezen:

Ondertekening

Een Engelse brief of mail onderteken je in Groot-Brittannië met ‘Yours sincerely’ en in de Verenigde Staten met ‘Sincerely yours’. Bedoel je het wat informeler, dan is ‘With kind regards’ ook een optie.

Wil je namens iemand anders ondertekenen en zoek je de Engelse versie van i.o.? Lees dan: Hoe is de ondertekening met i.o. in het Engels?

Til jouw communicatie naar een hoger niveau

Op het opleidingsplatform van Management Support vind je communicatietrainingen als ‘Creatief zakelijk schrijven’ en ‘Helder en tactvol communiceren’. Nooit meer een tip missen? Meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief!

Onderdeel van de collectie

Spelling en grammatica

Hier vind je alles over spelling en grammatica, taaltips en advies.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."