Kunstmatige intelligentie (AI) als bondgenoot. Het is een thema dat dicht bij het hart van Jim Stolze ligt. De AI-expert en zelfbenoemd 'entrepenerd' is dan ook keynotespreker op het Management Support Event op 14 november, met precies dat thema.
Met zijn bedrijf Aigency ontwikkelt Jim AI-applicaties voor bedrijven en organisaties. In 2018 ontwikkelde hij al de Nationale AI-Cursus om Nederlanders kennis te maken met deze ontluikende technologische revolutie.
We spraken met Jim over AI als 'supergereedschap', de toekomst van het ondersteuningsvak en de zorgen over de nieuwe technologie.
Wat zou de belangrijkste boodschap zijn die je bezoekers van het Management Support Event wilt meegeven?
"Er bestaan heel veel misstanden over AI. Dat het ons werk gaat overnemen. Ons overbodig zal maken. Dat is allemaal onzin. Het is gewoon een gereedschap en als je dat goed leert inzetten, kan je hele toffe dingen doen.
"Dat geldt zeker voor managementassistants en andere ondersteuners. Die kunnen AI inzetten om bijvoorbeeld repetitieve taken- vaak klusjes die je eigenlijk zonder nadenken uit kan voeren- aan uit te besteden."
Door het 'klusjes' te noemen kunnen assistants zich misschien een beetje ongemakkelijk gaan voelen.
"Begrijp me goed: iedereen doet de hele dag door klusjes. Een kantoormedewerker is met teksten schrijven bezig, met telefoontjes voeren, e-mails doorsturen enzvovoort. Dat is nu eenmaal de realiteit. Ik kom zelf uit de techwereld. Waar programmeurs, hun identiteit en bijna de zin van het leven koppelen aan het schrijven van software.
"Die mensen voerden een paar jaar geleden dezelfde gesprekken die wij nu voeren, zo van 'code schrijven is toch echt menselijk maatwerk'. Toch bestaat een groot deel van software schrijven uit vaste stukken code hergebruiken, regels die niemand opnieuw gaat zitten tikken iedere keer. In mijn bedrijf Aigency, dat AI bouwt, stuur ik programmeurs aan. Die zijn er inmiddels trots op dat ze zestig procent van hun code samen met AI genereren. In hun geval is kunstmatige intelligentie een echte bondgenoot.
"Zo'n bondgenoot gun ik ieder mens. Dat je geholpen wordt met de klusjes waar je weleens tegenop kijkt, zoals spreadsheets vullen of informatie uit losse mailtjes samenvatten in een document. Heerlijk toch? Dat geeft je meer ruimte om al dat menselijke maatwerk te leveren, waar je zo goed in bent."
Jij bent een van de voornaamste AI-experts in Nederland. Hoe zie jij het secretaressevak door kunstmatige intelligentie veranderen de komende jaren?
"Wie nu weerstand heeft tegen het gebruiken of leren omgaan met AI heeft, denk ik, over twee jaar spijt. De technologie is als een trein waar je nu in wilt stappen. Een die je naar mooiere bestemmingen toebrengt, dan die zonder AI.
"Als we deze vraag toespitsen op generatieve AI, dan wordt kunstmatige intelligentie de assistent van de assistent. Ik zie altijd een scene met een uitbundige Oprah Winfrey voor me: 'You get an assistant! You get an assistant!' Want dat is toch wel wat het is."
Iedere ondersteuner dus een eigen ondersteuner. Maar maakt dat de assistant, die nu al veelal op de achtergrond werkt, niet nog minder zichtbaar?
"Ondersteuners blijven cruciaal binnen organisaties. Het werk dat ze doen is misschien vaak op de achtergrond. Ik denk dan weer aan de vergelijking met programmeurs, omdat ik hier veel overeenkomsten zie.
"Sommige van die jongens die ik ken, bijvoorbeeld de freelancers, die rekenen nog steeds acht uur voor het opleveren van een stuk code. Maar die doen het eigenlijk met AI in twee uur en kijken de rest van de zes uur uit het raam. Die tijd besteden ze aan echt diep nadenken en nieuwe dingen verzinnen. Nuttige dingen. Ik denk dan, ook op de achtergrond mag je het jezelf wel wat makkelijker maken."
Met AI geef je jezelf dus ook meer ruimte voor de grotere abstracte, complexe kanten van het werk.
"Aan AI kleeft een beetje het stigma dat het vooral makkelijke dingen kan. Dat het dingen die herhalend zijn op zich neemt, dat het in die zin repetitief is. Maar dan zeg ik: '2018 wil zijn soundbite terug, alsjeblieft'.
"AI is meer dan dat. Want het kan je ook onwijs verrassen met creativiteit. Je zult gaan zien dat ondersteuners op grote schaal applicaties als een Copilot of ChatGPT zullen inzetten om bijvoorbeeld allerhande teksten anders te verwoorden of leuker te schrijven. Of de AI laat je tien geweldige oplossingen bedenken waar je zelf niet opgekomen was."
Kan je met AI de menselijke maat bewaken?
"Ik kom als ondernemer bij heel veel bedrijven. Dan loop ik naar mijn afspraak en dan zit er weleens een assistant diep verzonken in haar computer. Die merkt me niet op. Dan loop ik door, achter haar rug, en heb ik de afspraak. Andere secretaresses hebben de boel meer onder controle, bijvoorbeeld doordat ze generatieve AI gebruiken, en die zien mij. Dan schudden ze nee, zo van 'nog even niet doorlopen' of ze geven een knikje: 'loop maar door'. Het is een simplificatie maar dat is het verschil dat AI kan maken. Ben je te druk en overwerkt of heb je alles goed georganiseerd en kan je daardoor een betere assistant zijn? Een die opmerkzaam is en mensen leest. Want dat is je vak."
Er wordt vaak gezegd dat AI niet je baan overneemt, maar de persoon die kan omgaan met AI wel. En dat daarom iedere assistant eigenlijk ook een prompt engineer moet worden?
"Nou, dat is lariekoek. Een prompt engineer is geen functie, maar een vaardigheid. Je stelt de computer gewoon vragen - that's it. Iedere ondersteuner zal gewoon iets van prompt schrijven moeten leren."
Wat kunnen we verwachten van jouw keynote op het Management Support Event
"Dat wil ik hier nog niet verklappen. Maar wat ik kan zeggen is op het gebied van AI: you ain't seen nothing yet. We hebben het nu vooral nog over generatieve AI van tekstmodellen, maar in de laboratoria van AI-bedrijven zijn ze nu hard bezig met het zogeheten Vision AI (applicaties die informatie uit digitale visuele media kan identificeren, reproduceren of kan gebruiken om nieuwe data te maken, red.). Wat dat teweeg gaat brengen kunnen we nu nog niet voorspellen. Dus maak je borst maar nat."