Het 'snoepreisje' draait tegenwoordig om inspiratie en goede content

Het 'snoepreisje' draait tegenwoordig om inspiratie en goede content

Aan de term incentivereis kleven soms wat negatieve associaties. Een groepsreis in de zakelijke markt wordt weleens gezien als 'snoepreisje'. Maar het is allang niet meer lang-leve-de-lol, benadrukt Ingrid Guepin. "Het gaat veel meer dan voorheen om content."

Ingrid is Special Project Manager Events bij ATPI. Dat geniet vooral bekendheid vanuit zakelijke reizen en sportevenementen. Onder het label ATPI Events valt echter ook het specialisme incentivereizen.

Tijd voor connectie

Het Engelse woord ‘incentive’ laat zich vertalen met ‘prikkel’ of ‘stimulans’. “Natuurlijk is het een manier om hard werken te belonen en samen successen te vieren”, erkent Ingrid. “Maar zo’n reis biedt deelnemers vooral de tijd om echt met elkaar te connecten. In ons gejaagde bestaan ontbreekt die tijd. Zo’n reis biedt de gelegenheid om, weg van de zakelijke (kantoor)omgeving, onderlinge banden te versterken. Je kunt verdieping in relaties aanbrengen.”

Omdat het binnen veel sectoren uiteindelijk toch vooral een ‘people’s business’ is, is de waarde van een reis evident. “Werknemers zijn sneller bereid stapjes extra te zetten en met relaties bereik je samen betere commerciële resultaten.”

Bijdrage deelnemer

In diverse sectoren vallen incentivereizen tegenwoordig onder compliance-regels. Mede daarom vragen organisatoren steeds vaker een bijdrage van de deelnemers. “Die zijn daar steeds meer toe bereid”, constateert Ingrid. “Inmiddels betalen deelnemers in de helft van de gevallen de reis gedeeltelijk of geheel zelf.”

Content en inspiratie

Incentivereizen draaien vooral om content en inspiratie. Dat komt onder meer tot uitdrukking in fysieke bezoeken aan lokale ondernemingen en projecten. “We zoeken vooral naar innovatie. Zowel de opdrachtgever als de deelnemers aan de reis zijn geïnteresseerd in ontwikkelingen elders, bijvoorbeeld in AI, duurzaamheid of bouwtechnieken. Zo bezoeken we in Parijs bijvoorbeeld bouwprojecten voor de Olympische Spelen.”

Duurzaamheid

Bij het bepalen van de bestemming hebben klanten vaak al wel een idee. “Maar Lapland of Lissabon geeft natuurlijk een andere dynamiek. Wij reiken extra ideeën aan. En we ontzorgen volledig, vanaf het eerste communicatiemoment tot en met de evaluatie.”

Het element duurzaamheid wint daarbij aan belang. ATPI beschikt over de service Halo. Die meet de CO2-uitstoot en ondersteunt bij het verminderen en compenseren ervan. “We geven transparantie over elke reiskilometer, maar ook over bijvoorbeeld de inkoop bij horecapartners. Klanten zijn daar gelukkig ook steeds bewuster mee bezig.”

Lokale pareltjes

Voor de invulling van het dagprogramma werkt ATPI Events intensief samen met lokale specialisten. “DMC’s, oftewel Destination Management Companies”, licht Ingrid toe. “Samen stellen we programma’s à la carte samen; we bieden geen pakketten. Ons streven is om óók iemand die al tien keer Sevilla heeft bezocht nog te verrassen, met locaties en activiteiten die je niet in een reisgids aantreft. Het programma moet wow-momenten bevatten. Of het nou Madrid, Malta of Marrakesh is, het moet een once-in-a-lifetime avontuur zijn.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ATPI Events.

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Het einde van het jaar is in zicht. Gaan er veel dingen voor jou veranderen in 2025? Dit zijn tien tips van trainer Karen Visser om je voor te bereiden op en om te gaan met veranderingen.

Jeroen Busscher

Het gaat om jou

Onze columnist Jeroen Busscher gelooft niet in het gospel van kunstmatige intelligentie.

Hoe een WorkLife Coach zorgt voor een ergonomisch paradijs

Hoe een WorkLife Coach zorgt voor een ergonomisch paradijs

Werknemers werken vaker thuis, op kantoor of verschillende locaties, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van ergonomie, gezondheid en veiligheid. Waar moet je op letten als officemanager? Tips van een WorkLife Coach om van een werkplek een ergonomisch paradijs te maken.

Christina Vacondio Vargas. Foto: Mark Kohn

Een omweg via hospitality naar assistant

In de rubriek Het Kantelpunt nemen smaakmakers uit ons vak je mee naar het moment waarop hun kijk op hun werk en zichzelf veranderde. Deze keer: Christina Vacondio Vargas, Talent Team Assistant bij Eden McCallum.

De kreeftentheorie van Yousri Moundour geldt ook voor ondersteuners. Foto: Cor Salverius

'Ongemak is een cadeautje' [video]

Je krijgt het liever niet van de Sint in je schoen, maar ongemak is volgens verandermanagementexpert Yousri Mandour een cadeau voor de assistant. Bekijk het korte video-interview met hem.

Management Support Magazine november 2024

Management Support Magazine november 2024

Hoe ziet het vak van de assistant er in 2034 uit? Dat en meer in het nieuwe Management Support Magazine.

In de pauze was er genoeg tijd om het Management Support Magazine door te bladeren. Foto: Cor Salverius

De foto's! Terugblik op het Management Support Event 2024

Het Management Support Event 2024 van 14 november in de Jaarbeurs Utrecht was weer een druk bezocht feest van herkenning. Dit keer leerden deelnemers hoe zij AI kunnen inzetten als bondgenoot.

Management Support Event AI als bondgenoot - samen sterk in support | Jaarbeurs Utrecht

Aftermovie: terugblik op het Management Support Event 2024

Het Management Support Event in de Jaarbeurs Utrecht was weer een groot succes. Bekijk hier een terugblik.