Hoe AI de projectmanagementsector transformeert

Hoe AI de projectmanagementsector transformeert

Je kunt als projectassistent niet meer om kunstmatige intelligentie heen. Dat levert zowel uitdagingen als kansen op, schrijft trainer Jakob Zwinderman.

Al meer dan tien jaar zie ik het werk van de managementassistent veranderen richting HRM (oftewel personeelszaken) en projectmanagement. De rol van projectassistent heeft de toekomst, ook richting de taak van projectleider dan wel -manager.

In 2016 schreven Pieter Hoekstra, Peter Vos en ik het ‘Projectassistentboek’. Sindsdien hebben we honderden (aankomende) projectassistenten een training in deze boeiende richting gegeven. Nu is er een nieuwe ontwikkeling; artificial intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie (AI). En die belooft de veelbelovende projectmanagementsector verder te veranderen.

Meegroeien met de veranderingen

Aanvankelijk was de rol van de projectassistent voornamelijk gericht op administratief werk, zoals het bijhouden van planningen, het opstellen van rapporten en het organiseren van het bijhouden van acties. Die tijd is voorbij. In de moderne zakelijke wereld worden projecten steeds complexer en moeilijker.

Projectassistenten zijn niet langer beperkt tot het uitvoeren van routinetaken, maar spelen nu een cruciale rol bij het optimaliseren van projectplanning, het analyseren van gegevens en het nemen van strategische beslissingen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, kan AI de projectassistent helpen mee te groeien met die veranderingen van de werkzaamheden.

Door bijvoorbeeld gebruik te maken van AI-technologieën zoals machine learning en natuurlijke taalverwerking. Die kunnen gegevens analyseren om trends en patronen te ontdekken, risico's volgen en aanbevelingen doen voor procesoptimalisatie. Dit stelt projectmanagers in staat om beter besluiten te nemen en planmatig te werken.

Leer meer over AI

Door meer te weten over AI - zowel in theorie als de praktijk - kan de projectassistent een unieke rol voor zichzelf veroveren. Want die kan daardoor helpen bij het automatiseren van repetitieve taken (voor anderen). Door chatbots in te zetten kunnen projectassistenten ook tijd vrijmaken voor zichzelf door AI de meest eenvoudige vragen en verzoeken van teamleden af te handelen. Dat komt de productiviteit ten goede en optimaliseert de communicatie.

Door AI in te zetten, krijgen projectteams meer tijd en ruimte om hun meest belangrijke resources te gebruiken: menselijke creativiteit en probleemoplossende vaardigheden.

Meer tijd voor menselijkheid

Hoewel de doorontwikkeling van de rol van de projectassistent grote voordelen met zich meebrengt, zijn er ook gevolgen voor de beroepsgroep. Een van de belangrijkste zorgen is de grote impact op werkgelegenheid. Het is bijna zeker dat sommige taken van de projectassistenten, zoals notuleren en plannen, in de toekomst worden overgenomen door AI-systemen. Dit betekent dat de vereiste vaardigheden van een projectassistent zullen veranderen, alsook het aantal banen in de sector.

Het betekent bovendien dat deze ondersteuners moeten investeren in futureproof worden. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden - zoals omgaan met AI - of specialiseren op de menselijke skills die een chatbot niet kan nadoen: empathie, samenwerking, creativiteit en strategisch denken,

Daarnaast moeten projectmanagers en bedrijven zorgvuldig omgaan met de ethische aspecten van het gebruik van AI in projectmanagement. Zoals privacy voor zowel bedrijven als individuele medewerkers (welke informatie mag de AI gebruiken?) of het per ongeluk automatiseren van eventuele vooroordelen in chatbots in HRM of projectmanagement.

Er moeten dus richtlijnen en best practices worden opgesteld om ervoor te zorgen dat AI-systemen eerlijk en verantwoord ingezet worden.

De toekomst

Kortom, de nieuwe invulling van de rol van de projectassistent gaat een spannende en interessante tijd tegemoet. Met AI-technologieën kunnen de taken van projectassistenten meer ontwikkeld worden uitgevoerd en waarde toevoegen aan de projectmanagers. Hoewel er uitdagingen zijn, biedt de integratie van AI in projectmanagement tegelijkertijd mogelijkheden om de efficiency te verhogen en betere resultaten te behalen.

Bovenstaand artikel van Jakob Zwinderman is deels geschreven met behulp van ChatGPT. De woorden projectassistent en AI zijn ingevoerd.

Onderdeel van de collectie

AI en prompting

Laat AI voor jou werken bij terugkerende taken als notuleren, schrijven en mailen. Met slimme prompts (de opdrachten voor een taalmodel als ChatGPT) verhoog je niet alleen je productiviteit maar leer je ook een nieuwe manier van werken kennen.

Toch nog geen strenge controle op schijnzelfstandigheid in 2025

Toch nog geen strenge controle op schijnzelfstandigheid in 2025

De Belastingdienst stelt alsnog de boetes uit voor de inzet schijnzelfstandigen in 2025. Virtual assistants en andere zzp'ers kunnen weer even rustig ademhalen. Tot 2026.

Over posities en valkuilen als projectassistent in een team

Over posities en valkuilen als projectassistent in een team

Bij iedere rol die een projectassistent inneemt bij een team, zitten voordelen en nadelen. Dit zijn de zes rollen die je kunt hebben.

Evenement organiseren in 2025? Tien trends om op te letten

Evenement organiseren in 2025? Tien trends om op te letten

Wil jij een spetterend evenement organiseren in 2025? Denk dan aan stressvrije sessies, meer interactie tijdens keynotes, live cooking en groene aankleding. Dit zijn volgens eventorganizer en trainer Lenny Klaassen de trends voor komend jaar.

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Het einde van het jaar is in zicht. Gaan er veel dingen voor jou veranderen in 2025? Dit zijn tien tips van trainer Karen Visser om je voor te bereiden op en om te gaan met veranderingen.

Ben jij een (schijn)zelfstandige?

Ben jij een (schijn)zelfstandige?

Zzp'ers en opdrachtgevers zijn in rep en roer over wetgeving die schijnzelfstandigheid moet bestrijden. Moeten zzp'ers - zoals virtual assistants - zich zorgen maken in 2025?

Mission impossible voor teamleider secretariaat [podcast]

Mission impossible voor teamleider secretariaat [podcast]

In deze tweede aflevering van onze podcast de Support Cast gaan we in op een bijzondere en veeleisende rol: die van teamleider secretariaat.

'Gewoon je gezond verstand gebruiken'

'Gewoon je gezond verstand gebruiken'

Nieke van der Wal had een carrière in de journalistiek voor ogen, maar belandde bij toeval in het secretaressevak. Tot haar verrassing beviel dit haar buitengewoon goed. Inmiddels is ze beleidsmedewerker bij het Medisch Centrum Leeuwarden.

Jeroen Busscher

Het gaat om jou

Onze columnist Jeroen Busscher gelooft niet in het gospel van kunstmatige intelligentie.