Ondersteuner, treed meer op de voorgrond bij het presenteren

Ondersteuner, treed meer op de voorgrond bij het presenteren

Trainer Peter Vos ziet het vak van managementondersteuners veranderen. Hij vertelt hoe ondersteuners beter kunnen presenteren, zowel voor een groep als bij de koffieautomaat.

Het vak van managementassistenten is aan het veranderen. Daarmee vertel ik je hopelijk niets nieuws. New school-managers vragen andere competenties dan tien jaar geleden. Hiërarchie wordt in veel organisaties minder belangrijk en het vak ontwikkelt zich naar een hoger niveau. Je bent als ondersteuner steeds meer de rechterhand en adviseur van je manager. “U vraagt en ik doe wat u zegt” is niet meer van deze tijd. Veel taken die voorheen door managementassistenten werden uitgevoerd, zijn inmiddels verdwenen of geautomatiseerd.

Een van de spannendste veranderingen voor ondersteuners is de ontwikkeling van het voorbereiden van presentaties voor een manager, naar het zelf geven van presentaties. Voorheen kon een secretaresse haar manager misschien voorzien van input voor de presentatie, en zette zij de slides in elkaar. Anno 2020 zie je steeds vaker de managementassistent zelf (korte) presentaties geven aan het MT, collega’s en tijdens (project)vergaderingen.

Ook in algemene termen wordt het belang van een goede presentatie steeds belangrijker. Managementassistenten moeten tegenwoordig vooral geen grijze muis zijn, maar een duidelijke mening hebben en deze mening met krachtige argumenten kunnen ondersteunen.

Presenteren gaat dus verder dan bijvoorbeeld op een podium staan met een PowerPointpresentatie. Veel presentaties vinden in de wandelgangen of aan tafel plaats. Je profileert je bij de koffieautomaat, je overtuigt tijdens de vergadering of je creëert vertrouwen in meetings. Bij al deze gelegenheden presenteer je jezelf en overtuig je de ander door jouw persoonlijke presentatie.

Voor veel managementassistenten is presenteren waarschijnlijk niet hun grootste hobby. Staan de beelden van je spreekbeurten op de middelbare school ook in je geheugen gegrift? Ik herinner me een trillende stem, zweethanden en vooral een bonkend hart. Het zijn herkenbare symptomen voor veel mensen die moeten spreken voor een groep. Heb jij hier ook last van? Bijvoorbeeld tijdens vergaderingen of presentaties voor collega’s of klanten?

Bij de huidige rol van de secretaresse hoort onder andere dat je jouw ideeën weet over te brengen aan je manager. Jouw inbreng is van belang, je bent immers de spil van de organisatie. Jij bent de ogen en de oren van het bedrijf. En je hebt recht van spreken; jouw informatie is zeer waardevol voor je manager of het MT. Jouw boodschap goed overbrengen is het halve werk.

Op de voorgrond treden is niet voor iedere secretaresse weggelegd. Dit werd in het verleden ook minder van je verwacht. In je veranderende rol is dit gewoon een kwestie van doen en vooral oefenen.

Lees ook:

Online presenteren? Doe alsof je een Netflix-serie bent

We ergeren ons aan andermans PowerPoint-presentaties, maar kunnen het zelf eigenlijk niet beter. Hoe kan dat?

Wat onze hoofdredacteur leerde over presenteren: zie het als een driegangendiner.

Peter Vos

Peter Vos

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."