Anderen overtuigen met de juiste framing: een praktische oefening

Anderen overtuigen met de juiste framing: een praktische oefening

Waarom krijg jij als managementondersteuner de ene keer je manager of collega moeiteloos mee met je verhaal en lijkt je verhaal, vraag of voorstel een ander moment gewoon niet binnen te komen? Trainer Jocelyn Rebbens legt uit en geeft een leuke oefening mee.

De oplossing: meer impact met framing

Eén van de antwoorden hierop is de mate waarin je ‘framing’ toepast. Framing is een communicatietechniek waarbij je vooraf goed luistert en kijkt naar je collega of klant. We zijn namelijk vooral geneigd anderen te overtuigen vanuit onze eigen denkbeelden en plaatjes.

Je bereikt echter meer door je eerst in te leven in de ander en zijn perspectief van de werkelijkheid. Als je je voorbereiding en je formulering van je boodschap op je luisteraar afstemt, is de kans groter dat je boodschap beter ontvangen wordt. Hierdoor herkent je luisteraar zich veel sneller in je verhaal en is deze eerder geneigd de boodschap te horen en te interpreteren op de manier die jij bedoelt.

Essentieel is te beseffen en benoemen waarom jouw suggestie of voorstel uiteindelijk prettiger en efficiënter is voor de luisteraar. Zeker als je van je gesprekspartner iets extra’s vraagt. Frames gaan namelijk boven de feiten door hun emotionele en associatieve kracht.

Zo pak je het aan

Hoe pak je dit nu aan? Houd het eenvoudig, laat je brein werken en formuleer positief. Een aantal tips uit het boek Denk niet aan een roze olifant van Sarah Gagestein, die je in je voorbereiding en het oefenen met framing kunt benutten:

  1. Wat is de kern van je boodschap? Wat wil je bereiken bij je luisteraar?
  2. Aan wie vertel je dit verhaal? Wat vindt deze luisteraar belangrijk? Welke waarden (bijvoorbeeld: budget, onafhankelijkheid, duurzaamheid, snelheid…) spelen een rol?
  3. Hoe vertel je je verhaal? Wat is de setting? Om welke handeling of gebeurtenis gaat het? Wat laat je achterwege?
  4. Welke beelden laat je zien? Welke metaforen en oneliners versterken je verhaal?
  5. Welk communicatiekanaal gebruik je om je verhaal te vertellen?
  6. Welke verhalen of suggesties doen je tegenstanders (of andere collega’s)? Weet vooraf valkuilen en weerstand op te vangen of om te buigen.

Waar is je manager gevoelig voor?

Als voorbeeld: je wil graag een event organiseren en je hebt daar toestemming voor nodig van je manager. Je agenda is al vrij vol en hij heeft andere prioriteiten. Bedenk van tevoren wat het succes van dit event voor je manager kan betekenen. Probeer vervolgens in te spelen op zijn frames (perspectieven en emoties) met de juiste woorden, positieve voorbeelden waarom jij nodig bent en de juiste vorm. Dan heb je veel meer kans dat je je manager succesvol overtuigt. En dat jij het event mag gaan organiseren.

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."